The Relationship Between Student Alienation, Creativity Predisposition and Declared Abilities

Authors

  • Katarzyna Tomaszek

Keywords:

alienation, isolation, abilities, creativity predispositions

Abstract

This study investigated the relationship between student alienation, abilities and creativity predisposition. The adolescents completed the Kmiecik-Baran Scale of Alienation and the Urban-Jellen Creativity Thinking Test (TCT), and answered questions about personal characteristics. The analysis was based on results from a total of 331 undergraduate students, age 16-20. The outcome indicated that the level of alienation (mostly loneliness and anomie) is the highest among artistically gifted adolescents. In light of the obtained data, no correlation between the sense of alienation and creative predisposition was found. However, the relationship between student alienation and creativity predisposition was positive but very weak and only among girls.

References

Andrukowicz, W. (2000). Wokół fenomenu i istoty twórczości. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Badge, J.L., Saunders N.F.W., Cann A.J. (2012), Beyond marks: New tools to visualize student engagement via social networks. Research in Knowledge Technology. 20: 16283. DOI: 10.3402/rlt.v20i0/16283.

Bernacka, R.E. (2004). Konformizm i nonkonformizm a twórczość. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Brzezińska, A. (2006). Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej. W: A.W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska (red.), Edukacja regionalna (s. 47-77). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Case, J. (2007), Alienation and engagement, exploring student experiences of studying engineering. Teaching in Higher Education, 12 (1), 119-133.

Erbas, M.K. (2014), The relationship between alienation levels of physical education teacher candidates and their attitudes towards the teaching profession. Australian Journal of Teacher Education, 8 (39), 37-52.

Fromm, E. (1996). Zdrowe społeczeństwo, przeł. A. Tanalska-Dulęba. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Fyson, S.J. (2008). Using discourse analysis and psychological sense of community understand school transitions. Journal of Community Psychology, 36 (4), 452-467.

Gibson, D.R. (2010), Marking the turn: Obligation, engagement, and alienation in group discussions, Social Psychology Quarterly, 73, 132-151.

Hatton, E. (1995). Middle school students’ perceptions of school organization. Unicorn, 21,17-26.

Hojat, M. (1982). Loneliness as function of selected personality variables, Journal of Clinical Psychology, 38, 137-141.

Hoy, V.E. (1972). Dimensions of student alienations and characteristics of public high school. Interchange, 3 (4), 38-52.

Jankowska, M. (2012). Systemy rodzinne a zdolności twórcze. Kwartalnik Naukowy, 3 (11),28-60.

Karolczak-Biernacka, B. (1997). Zagadnienia oceniania szkolnego z perspektywy nauczycieli. Edukacja, 2, 49-65.

Karwowski, M. (2005). Rezultaty w nauce i kreatywność uczniów różniących się zdolnościami w percepcji nauczycieli. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio J, XVIII,93-107.

Kmiecik-Baran, K. (1993). Poczucie alienacji. Treść i charakterystyka psychometryczna. Przegląd Psychologiczny, t. XXXVI, 4, 461-480.

Kmiecik-Baran, K. (1995). Poczucie alienacji destruktywne i konstruktywne sposoby minimalizacji. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Kozielecki, J. (1976). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Kozłowski, W. (1996). Samotność okresu dorastania. Nowa Szkoła, 7, 24-26.

Kuśpit, M., Tychmanowicz, A. (2005). Poziom postawy twórczej uczniów o zróżnicowanym poziomie osiągnięć szkolnych. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio J, VIII, 59-71.

Lebedeva, N. (1993). Pedagogy and educational democratization: The problem of alienation. Studies in Philosophy and Education, 12, 95-101.

Lewicka-Zelent, A., Abramciów, R. (2014). Empatyczność i poczucie alienacji młodzieży uzdolnionej muzycznie. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica, VII, 38-56.

Limont, W. (2005). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk: GWP.

Maddi, S.R., Hoover, M., Kobasa, S.C. (1982). Alienation and exploratory behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 42 (5), 884-890.

Malicka, M. (1982). Uroki i trudy twórczego życia. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Mann, S.J. (2001). Alternative perspectives on the student experience: Alienation and engagement. Studies in Higher Education, 26 (1), 7-19.

Matczak, A., Jaworowska, A., Stańczak, J. (2000). Rysunkowy Test Twórczego Myślenia. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Mau, R.Y. (1992). The validity and evolution of a concept: Student alienation. Adolescence, 27,731-741.

McClosky, H., Schaar J.H. (1965). Psychological dimensions of anomy. American Sociological Review, 30, 4-40.

Mróz, A. (2010). Rola wzmożonej pobudliwości emocjonalnej w przyspieszonym rozwoju osób zdolnych. W: W. Limont, J. Cieślikowska, D. Jastrzębska (red.), Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców (s. 19-24). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Nabulssi, L. (1994). Alienacja a społeczna restrukturyzacja. Humanizacja pracy, 5, 24-28.

Newman, B.M., Newman, P.R. (2001). Group identity and alienation: Giving the we its due. Journal of Youth and Adolescence, 30 (5), 515-538.

Nęcka, E. (1995). Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Nęcka, E. (2004). Twórczość. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, T. 2 (s. 783-809). Gdańsk: GWP.

Nęcka, E. (2005). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.

Obuchowska, I. (2003). Adolescencja. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, T. 2 (s. 163-201). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Partyka, M. (1999). Zdolni, utalentowani, twórczy. Poradnik dla pedagogów, psychologów, nauczycieli i rodziców. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Piotrowski, P. (2001). Zachowania dewiacyjne i aktywność prospołeczna młodzieży a poczucie alienacji. Szkoła Specjalna, 1, 16-27.

Piotrowski, P., Zajączkowski, K. (1999). Poczucie alienacji chłopców z grupy wysokiego ryzyka. Efektywność oddziaływań profilaktycznych. Psychologia Wychowawcza, 5, 428-441.

Popek, S. (2003). Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Pufal-Struzik, I. (2015). Spostrzeganie i ocenianie siebie przez młodzież średnich szkół plastycznych i liceów ogólnokształcących - analiza porównawcza. Psychologia wychowawcza, 8, 139-152.

Rabkin J.G., Struening E.L. (1976). Life events, stress and illness. Science, 194, 1013-1020.

Reber, A.S. (2000). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Salmela-Aro, K., Kiuru, M., Pietikaine, M., Jokela, J. (2008). Does school matter? The role of school context in adolescent’s school-related burnout. European Psychologist, 13 (1),12-23.

Sankey, M., Huon, G.F. (1999). Investigating the role of alienation in a multicomponent model of juvenile delinquency. Journal of Adolescence, 22, 95-107.

Sękowski, A.E. (2000). Osiągnięcia uczniów zdolnych. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Sidorkin, A.M. (2004). In the event of learning: Alienation and participative thinking in education. Educational Theory, 54 (3), 251-262.

Strods, A. (1999). Alienacja w społeczeństwie współczesnym. Humanistyka i Przyrodoznawstwo, 5, 169-174.

Suchodolski, B. (1987). Wychowanie i strategia życia. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Szmidt, K.J. (1997). Elementarz twórczego życia. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.

Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP.

Taraszkiewicz, M., Karpa, A. (2009). Jak wspierać zdolnego ucznia? Vademecum nauczyciela.Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Tillich, P. (1994). Męstwo bycia, przeł. H. Bednarek. Poznań: Dom Wydawniczy „Rebis”.

Tinto, V. (1997). Classrooms as communities. Journal of Higher Education, 68 (6), 599-623.

Tomaszek, K. (2010). Podmiotowe uwarunkowania poczucia alienacji u młodzieży. Lublin: Archiwum Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, niepublikowana rozprawa doktorska.

Viana, A.G., Rabian, B.(2008). Perceived attachment: Relation to anxiety sensitivity, worry, and GAD symptoms. Behaviour Research and Therapy, 46, 737-747.

Zaborowski, Z. (1989). Psychospołeczne problemy samoświadomości. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Downloads

Published

2016-12-01

How to Cite

Tomaszek, K. (2016). The Relationship Between Student Alienation, Creativity Predisposition and Declared Abilities. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Psychologica, 9(1), 110–126. Retrieved from https://studia-psychologica.uken.krakow.pl/article/view/5627

Issue

Section

Articles