Social Competencies in Participants of Tour Leader Course

Authors

  • Łukasz Krzywoszański
  • Radosława Herzog-Krzywoszańska

Keywords:

social competencies, tour leaders courses

Abstract

The aim of the study was to determine the level of social competencies in people completing the tour leader course. The relationships between the level of social competencies and performance assessment of the practical test conducted at the end of the course were also investigated. 171 people aged from 20 to 39 years recruited from among those completing the tour leaders course participated in the research. The Social Competencies Questionnaire (SCQ) designed for measuring competencies in three types of situations: intimate, social exposure and requiring assertiveness, and general level of social competencies, was applied. The course participants as compared to the normalization sample, obtained a lower level of competencies determining the effectiveness of functioning in intimate situations and a higher level of competencies determining the effectiveness of functioning in situations of social exposure and in situations requiring assertiveness. No relationships between the level of social competencies and the assessments of the practical test were identified.

References

Argyle, M. (1999). Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Cattell, R. B. (1971). Abilities: their structure, growth, and action. Boston: Houghton Mifflin.

Greenspan, S. (1981). Defining childhood social competence: a proposed working model. W: B. K. Keogh (red.), Advances in special education, t. 3 (s. 1-39). Greenwich: JAI Press.

Kozłowska, D. (2014). Zastosowanie wybranych modeli kompetencyjnych w doskonaleniu działalności turystycznej. Białystok: Wyższa Szkoła Wychowania Fizycznego i Turystyki w Białymstoku.

Kruczek, Z. (red.). (2004). Obsługa ruchu turystycznego. Kraków: Proksenia.

Martowska, K. (2012). Psychologiczne uwarunkowania kompetencji społecznych. Warszawa: Liberi Libri.

Martowska, K. (2014). Temperamental Determinants of Social Competencies. Polish Psychological Bulletin, 45(2), 128-133.

Matczak, A. (1998). Preferencje zawodowe młodzieży a kompetencje społeczne. Psychologia Wychowawcza, 41, 28-36.

Matczak, A. (2001a). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych. Podręcznik. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych PTP.

Matczak, A. (2001b). Temperament a kompetencje społeczne. W: W. Ciarkowska, A. Matczak (red.), Różnice indywidualne: wybrane badania inspirowane Regulacyjną Teorią Temperamentu Profesora Jana Strelaua (s. 53-69). Warszawa: Interdyscyplinarne Centrum Genetyki Zachowania.

Piotrowska, A. (1988). Dwa rodzaje inteligencji ogólnej i sposoby ich pomiaru. Psychologia Wychowawcza, 31, 347-356.

Ryszkowski, W., Ryszkowska, E. i Kozłowska, D. (2005). W poszukiwaniu metodyk badań nad kompetencjami pilotów. W: Z. Kruczek (red.), Pilotaż i przewodnictwo. Nowe wyzwania (s. 95-102). Kraków: Proksenia.

Tucholska, K. (2005). Zagadnienie kompetencji w psychologii. Roczniki Psychologiczne, 8(2),11-36.

Zdebski, J. i Herzig, M. (2014). Psychologia w pracy pilota wycieczek. W: Z. Kruczek (red.), Kompendium pilota wycieczek (s. 203-228). Kraków: Proksenia.

Downloads

Published

2015-12-01

How to Cite

Krzywoszański, Łukasz, & Herzog-Krzywoszańska, R. (2015). Social Competencies in Participants of Tour Leader Course. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Psychologica, 8(1), 153–162. Retrieved from https://studia-psychologica.uken.krakow.pl/article/view/5619

Issue

Section

Articles