Doświadczenie alienacji u młodzieży a zróżnicowanie predyspozycji twórczych oraz deklarowanego typu uzdolnień

Autor

  • Katarzyna Tomaszek

Słowa kluczowe:

alienacja, adolescencja, zdolności, myślenie twórcze

Abstrakt

Celem artykułu jest odpowiedź na pytanie, jaka jest relacja między doświadczaniem alienacji przez młodzież o zróżnicowanym typie zdolności i predyspozycji twórczych. Analizy statystyczne bazowały na wynikach 331 osób badanych w wieku 16-20 lat, które wypełniały Skalę Poczucia Alienacji Kmiecik-Baran, Test Myślenia Twórczego Urbana-Jellena oraz Ankietę Personalną. Wyniki wskazują, że osoby uzdolnione artystycznie odznaczają się wyższym poziomem wyobcowania oraz poczucia osamotnienia i anomii niż młodzież deklarująca inny typ uzdolnień (językowe, ścisłe). W świetle uzyskanych danych zasadniczo brak jest istotnych korelacji między poczuciem alienacji a predyspozycjami twórczym. Badania ujawniły jednak, że poczucie wyobcowania i osamotnienia sprzyja myśleniu twórczemu, ale tylko u dziewcząt.

Bibliografia

Andrukowicz, W. (2000). Wokół fenomenu i istoty twórczości. Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.

Badge, J.L., Saunders N.F.W., Cann A.J. (2012), Beyond marks: New tools to visualize student engagement via social networks. Research in Knowledge Technology. 20: 16283. DOI: 10.3402/rlt.v20i0/16283.

Bernacka, R.E. (2004). Konformizm i nonkonformizm a twórczość. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Brzezińska, A. (2000). Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Brzezińska, A. (2006). Dzieciństwo i dorastanie: korzenie tożsamości osobistej i społecznej. W: A.W. Brzezińska, A. Hulewska, J. Słomska (red.), Edukacja regionalna (s. 47-77). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Case, J. (2007), Alienation and engagement, exploring student experiences of studying engineering. Teaching in Higher Education, 12 (1), 119-133.

Erbas, M.K. (2014), The relationship between alienation levels of physical education teacher candidates and their attitudes towards the teaching profession. Australian Journal of Teacher Education, 8 (39), 37-52.

Fromm, E. (1996). Zdrowe społeczeństwo, przeł. A. Tanalska-Dulęba. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Fyson, S.J. (2008). Using discourse analysis and psychological sense of community understand school transitions. Journal of Community Psychology, 36 (4), 452-467.

Gibson, D.R. (2010), Marking the turn: Obligation, engagement, and alienation in group discussions, Social Psychology Quarterly, 73, 132-151.

Hatton, E. (1995). Middle school students’ perceptions of school organization. Unicorn, 21,17-26.

Hojat, M. (1982). Loneliness as function of selected personality variables, Journal of Clinical Psychology, 38, 137-141.

Hoy, V.E. (1972). Dimensions of student alienations and characteristics of public high school. Interchange, 3 (4), 38-52.

Jankowska, M. (2012). Systemy rodzinne a zdolności twórcze. Kwartalnik Naukowy, 3 (11),28-60.

Karolczak-Biernacka, B. (1997). Zagadnienia oceniania szkolnego z perspektywy nauczycieli. Edukacja, 2, 49-65.

Karwowski, M. (2005). Rezultaty w nauce i kreatywność uczniów różniących się zdolnościami w percepcji nauczycieli. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio J, XVIII,93-107.

Kmiecik-Baran, K. (1993). Poczucie alienacji. Treść i charakterystyka psychometryczna. Przegląd Psychologiczny, t. XXXVI, 4, 461-480.

Kmiecik-Baran, K. (1995). Poczucie alienacji destruktywne i konstruktywne sposoby minimalizacji. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Kozielecki, J. (1976). Koncepcje psychologiczne człowieka. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.

Kozłowski, W. (1996). Samotność okresu dorastania. Nowa Szkoła, 7, 24-26.

Kuśpit, M., Tychmanowicz, A. (2005). Poziom postawy twórczej uczniów o zróżnicowanym poziomie osiągnięć szkolnych. Annales Universitatis Mariae Curie-Skłodowska, Sectio J, VIII, 59-71.

Lebedeva, N. (1993). Pedagogy and educational democratization: The problem of alienation. Studies in Philosophy and Education, 12, 95-101.

Lewicka-Zelent, A., Abramciów, R. (2014). Empatyczność i poczucie alienacji młodzieży uzdolnionej muzycznie. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica, VII, 38-56.

Limont, W. (2005). Uczeń zdolny. Jak go rozpoznać i jak z nim pracować. Gdańsk: GWP.

Maddi, S.R., Hoover, M., Kobasa, S.C. (1982). Alienation and exploratory behavior. Journal of Personality and Social Psychology, 42 (5), 884-890.

Malicka, M. (1982). Uroki i trudy twórczego życia. Warszawa: Nasza Księgarnia.

Mann, S.J. (2001). Alternative perspectives on the student experience: Alienation and engagement. Studies in Higher Education, 26 (1), 7-19.

Matczak, A., Jaworowska, A., Stańczak, J. (2000). Rysunkowy Test Twórczego Myślenia. Warszawa: Pracownia Testów Psychologicznych Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.

Mau, R.Y. (1992). The validity and evolution of a concept: Student alienation. Adolescence, 27,731-741.

McClosky, H., Schaar J.H. (1965). Psychological dimensions of anomy. American Sociological Review, 30, 4-40.

Mróz, A. (2010). Rola wzmożonej pobudliwości emocjonalnej w przyspieszonym rozwoju osób zdolnych. W: W. Limont, J. Cieślikowska, D. Jastrzębska (red.), Zdolni w szkole, czyli o zagrożeniach i możliwościach rozwojowych uczniów zdolnych. Poradnik dla nauczycieli i wychowawców (s. 19-24). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.

Nabulssi, L. (1994). Alienacja a społeczna restrukturyzacja. Humanizacja pracy, 5, 24-28.

Newman, B.M., Newman, P.R. (2001). Group identity and alienation: Giving the we its due. Journal of Youth and Adolescence, 30 (5), 515-538.

Nęcka, E. (1995). Proces twórczy i jego ograniczenia. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.

Nęcka, E. (2004). Twórczość. W: J. Strelau (red.), Psychologia. Podręcznik akademicki, T. 2 (s. 783-809). Gdańsk: GWP.

Nęcka, E. (2005). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.

Obuchowska, I. (2003). Adolescencja. W: B. Harwas-Napierała, J. Trempała (red.), Psychologia rozwoju człowieka, T. 2 (s. 163-201). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Partyka, M. (1999). Zdolni, utalentowani, twórczy. Poradnik dla pedagogów, psychologów, nauczycieli i rodziców. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Piotrowski, P. (2001). Zachowania dewiacyjne i aktywność prospołeczna młodzieży a poczucie alienacji. Szkoła Specjalna, 1, 16-27.

Piotrowski, P., Zajączkowski, K. (1999). Poczucie alienacji chłopców z grupy wysokiego ryzyka. Efektywność oddziaływań profilaktycznych. Psychologia Wychowawcza, 5, 428-441.

Popek, S. (2003). Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Pufal-Struzik, I. (2015). Spostrzeganie i ocenianie siebie przez młodzież średnich szkół plastycznych i liceów ogólnokształcących - analiza porównawcza. Psychologia wychowawcza, 8, 139-152.

Rabkin J.G., Struening E.L. (1976). Life events, stress and illness. Science, 194, 1013-1020.

Reber, A.S. (2000). Słownik psychologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe „Scholar”.

Salmela-Aro, K., Kiuru, M., Pietikaine, M., Jokela, J. (2008). Does school matter? The role of school context in adolescent’s school-related burnout. European Psychologist, 13 (1),12-23.

Sankey, M., Huon, G.F. (1999). Investigating the role of alienation in a multicomponent model of juvenile delinquency. Journal of Adolescence, 22, 95-107.

Sękowski, A.E. (2000). Osiągnięcia uczniów zdolnych. Lublin: Towarzystwo Naukowe Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego.

Sidorkin, A.M. (2004). In the event of learning: Alienation and participative thinking in education. Educational Theory, 54 (3), 251-262.

Strods, A. (1999). Alienacja w społeczeństwie współczesnym. Humanistyka i Przyrodoznawstwo, 5, 169-174.

Suchodolski, B. (1987). Wychowanie i strategia życia. Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Szmidt, K.J. (1997). Elementarz twórczego życia. Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.

Szmidt, K.J. (2007). Pedagogika twórczości. Gdańsk: GWP.

Taraszkiewicz, M., Karpa, A. (2009). Jak wspierać zdolnego ucznia? Vademecum nauczyciela.Warszawa: Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne.

Tillich, P. (1994). Męstwo bycia, przeł. H. Bednarek. Poznań: Dom Wydawniczy „Rebis”.

Tinto, V. (1997). Classrooms as communities. Journal of Higher Education, 68 (6), 599-623.

Tomaszek, K. (2010). Podmiotowe uwarunkowania poczucia alienacji u młodzieży. Lublin: Archiwum Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego, niepublikowana rozprawa doktorska.

Viana, A.G., Rabian, B.(2008). Perceived attachment: Relation to anxiety sensitivity, worry, and GAD symptoms. Behaviour Research and Therapy, 46, 737-747.

Zaborowski, Z. (1989). Psychospołeczne problemy samoświadomości. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Opublikowane

2016-12-01

Jak cytować

Tomaszek, K. (2016). Doświadczenie alienacji u młodzieży a zróżnicowanie predyspozycji twórczych oraz deklarowanego typu uzdolnień. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Psychologica, 9(1), 110–126. Pobrano z https://studia-psychologica.uken.krakow.pl/article/view/5627

Numer

Dział

Artykuły