Individual differences in the functional structure of action: theoretical analysis from the perspective of the Theory of Action and the Regulative Theory of Temperament

Authors

  • Łukasz Krzywoszański
  • Radosława Herzog-Krzywoszańska

Keywords:

Theory of Action, Regulative Theory of Temperament, individual differences, functional structure of temperament, style of activity, basic actions, auxiliary actions, appetitive behaviors, consummatory reactions

Abstract

The aim of the article is to present a theoretical analysis of individual differences in the functional structure of actions. As a starting point, the formal, modal, and functional structure of actions proposed in Tadeusz Tomaszewski’s Theory of Action are shown. Then, the distinction between auxiliary and basic actions is outlined, with reference to sources in classical works on neurophysiology and ethology. The types of auxiliary actions - as they are conceptualised within the framework of the Theory of Action, i.e. preparatory, controlling, corrective, and protective - are also described. Next, the results of research on the relationship between reactivity and the differences in how people perform actions, as seen by the Regulatory Theory of Temperament, are outlined. A discussion is also presented regarding the concept of “style of action” and the formal status of individual differences in the functional structure of actions. Finally, a conclusion is drawn on the need to determine whether these differences are characterized by transsituational consistency and temporal stability. The importance for further research in developing questionnaire tools, to study individual differences in the share of auxiliary and basic actions in activity, is emphasised.

References

Bajmietow, A. K. (1971). Niektóre czynniki indywidualnego stylu pracy szkolnej uczniów

klas wyższych uwarunkowane siłą procesu pobudzenia. W: J. Strelau (red.), Zagadnienia psychologii różnic indywidualnych: prace psychologów radzieckich (s. 132–

. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Ball, G. F. & Balthazart, J. (2008). How useful is the appetitive and consummatory distinction

for our understanding of the neuroendocrine control of sexual behavior? Hormones

and Behavior, 53(2), 307–311. https://doi.org/10.1016/j.yhbeh.2007.09.023/

(dostęp 20.10.2018).

Barbier, J. M. (2016). Leksykon analizy aktywności: konceptualizacje zwyczajowych pojęć.

Łódź: Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego.

Craig, W. (1917). Appetites and Aversions as Constituents of Instincts (abstract).

Proceedings of the National Academy of Sciences, 3(12), 685–688. https://doi.

org/10.1073/pnas.3.12.685 (dostęp 15.09.2018).

Craig, W. (1918). Appetites and Aversions as Constituents of Instincts. The Biological

Bulletin, 34(2), 91–107. https://doi.org/10.2307/1536346 (dostęp 15.09.2018).

Friedensberg, E. (1983). Niektóre wyznaczniki indywidualnego stylu pracy w aspekcie

rozwojowym. Psychologia Wychowawcza, 26(3), 257–267.

Friedensberg, E. (1985). Reactivity and individual style of work exemplified by constructional

type task performance: A developmental study. In J. Strelau, F. H. Farley & A.

Gale (Eds.), The biological bases of personality and behavior: Theories, measurement

techniques, and development (s. 241–253). Washington – London: Hemisphere Publishing

Corporation.

Hilliard, S., Domjan, M., Nguyen, M., & Cusato, B. (1998). Dissociation of conditioned appetitive

and consummatory sexual behavior: Satiation and extinction tests. Animal

Learning and Behavior, 26(1), 20–33. https://doi.org/10.3758/BF03199159 (dostęp

09.2018).

Konorski, J. (1967). Integrative activity of the brain: an interdisciplinary approach. Chicago:

University of Chicago Press.

Konorski, J. (1977). Autobiografia. Kwartalnik Historii Nauki i Techniki, XXII (2), (s. 215-250).

Krzywoszański, Ł., Herzog-Krzywoszańska, R. (2009). Styl działania a zachowania prozdrowotne

u młodych dorosłych. W: K. Turowski (red.), Wpływ stylu życia na dobrostan

i powodzenie (s. 133–140). Lublin: Neurocentrum.

Krzywoszański, Ł., Herzog-Krzywoszańska, R. (2018, czerwiec). Weryfikacja trafności

treściowej wstępnej puli pozycji kwestionariuszowych wersji eksperymentalnej

skali czynności pomocniczych na podstawie ocen sędziów kompetentnych. Plakat

konferencyjny przedstawiony w ramach Ogólnopolskiej Interdyscyplinarnej Konferencji

Naukowej: „Stymulacja i wspomaganie rozwoju człowieka w biegu życia”. Kraków.

Leontiew, A. N. (1977). Działalność a osobowość. W: J. Reykowski, O. W. Owczynnikowa,

K. Obuchowski (red.), Studia z psychologii emocji, motywacji i osobowości (s. 7–57).

Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo Polskiej Akademii

Nauk.

Lorenz, K. (1950). The comparative method in studying innate behaviour patterns. Symposia

of the Society for Experimental Biology: Physiological Mechanisms in animal

behaviour, IV, 221–268.

Mądrzycki, T. (2002). Osobowość jako system tworzący i realizujący plany. Gdańsk: Wydawnictwo

Uniwersytetu Gdańskiego.

Matczak, A. (1982). Style poznawcze: rola indywidualnych preferencji. Warszawa: Pań-

stwowe Wydawnictwo Naukowe.

Materska, M. (1972). Treść przygotowania teoretycznego a struktura czynności praktycznych.

Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo Polskiej Akademii

Nauk.

Materska, M. (2002). Teoria Czynności Tadeusza Tomaszewskiego. W: I. Kurcz, D. Kądzielawa

(red.), Psychologia czynności: Nowe perspektywy (s. 13–19). Warszawa:

Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Materska, M. (2015). Pojęcie czynności odnalezione: w przebraniu, między wierszami,

w domyśle, na marginesie ... Czasopismo Psychologiczne/ Psychological Journal,

(1), 39–43. https://doi.org/10.14691/CPPJ.21.1.39

Nebylitsyn, V. D. (1972). Fundamental properties of the human nervous system. New York

– London: Plenum Press.

Nobelprize.org. (2018a). The Nobel Prize in Physiology or Medicine 1904. https://www.

nobelprize.org/prizes/medicine/1973/summary/ (pobrano 17.09.2018).

Nobelprize.org. (2018b). The Nobel Prize in Physiology or Medicine 1932. https://www.

nobelprize.org/prizes/medicine/1932/summary/ (pobrano 17.09.2018).

Nobelprize.org. (2018c). The Nobel Prize in Physiology or Medicine 1973. https://www.

nobelprize.org/prizes/medicine/1973/summary/ (pobrano 17.09.2018).

Nosarzewski, J. (1974). Styl pracy umysłowej młodzieży uwarunkowany siłą układu

nerwowego. W: J. Strelau (red.), Rola cech temperamentalnych w działaniu: Prace

Zespołu Psychologii Różnic Indywidualnych Instytutu Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego

(s. 153–177). Warszawa: Zakład Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo

Polskiej Akademii Nauk.

Nosarzewski, J. (1977). Czynniki wpływające na styl pracy ucznia. Przegląd Psychologiczny,

XX(3), 491–502.

Nuttin, J. (1968). Struktura osobowości. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Pawłow, I. P. (1923/1952). Dwadzieścia lat badań wyższej czynności nerwowej (zachowania

się) zwierząt. Warszawa: Państwowy Zakład Wydawnictw Lekarskich.

Ratajczak, Z. (2015). Aktywność człowieka. Ewolucja poglądów Tadeusza Tomaszewskiego

na przedmiot psychologii. Czasopismo Psychologiczne/ Psychological Journal,

(1), 9–18. https://doi.org/10.14691/CPPJ.21.1.9

Sherrington, C. S. (1906). The integrative action of the nervous system. New Haven: Yale

University Press. https://doi.org/10.1037/13798-000

Strelau, J. (1970). Indywidualny styl pracy ucznia a cechy temperamentalne. Kwartalnik

Pedagogiczny, XV(3), 59–77.

Strelau, J. (1974a). Cechy temperamentalne a styl działania. W: J. Strelau (red.), Rola cech

temperamentalnych w działaniu: Prace Zespołu Psychologii Różnic Indywidualnych

Instytutu Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego (s. 101–116). Wrocław: Zakład

Narodowy im. Ossolińskich Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.

Strelau, J. (1974b). Koncepcja temperamentu jako poziomu energetycznego i charakterystyki

czasowej zachowania. W: J. Strelau (red.), Rola cech temperamentalnych

w działaniu: Prace Zespołu Psychologii Różnic Indywidualnych Instytutu Psychologii Uniwersytetu Warszawskiego (s. 9–26). Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossoliń-

skich Wydawnictwo Polskiej Akademii Nauk.

Strelau, J. (1975). Temperament jako jeden z regulacyjnych mechanizmów czynności.

W: I. Kurcz i J. Reykowski (red.), Studia nad teorią czynności ludzkich (s. 65–102).

Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Strelau, J. (1985). Temperament – osobowość – działanie. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo

Naukowe.

Strelau, J. (2002). Od teorii regulacji Tadeusza Tomaszewskiego do regulacyjnej teorii

temperamentu. W: I. Kurcz i D. Kądzielawa (red.), Psychologia czynności: nowe perspektywy

(s. 34–44). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Strelau, J. (2006). Temperament jako regulator zachowania: z perspektywy półwiecza badań.

Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Strelau, J. (2014). Różnice indywidualne: historia, determinanty, zastosowania. Warszawa:

Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Suchariewa, A. I. (1971). Problem wykorzystania właściwości indywidualnych w procesie

kształtowania indywidualnego stylu pracy uczniów tokarskich. W: J. Strelau

(red.), Zagadnienia psychologii różnic indywidualnych: prace psychologów radzieckich

(s. 165–190). Warszawa: Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Teplov, B. M. (1972). The problem of types of human higher nervous activity and methods

of determining them. W: V. D. Nebylitsyn & J. A. Gray (Eds.), Biological bases

of individual behavior (s. 1–10). New York: Academic Press.

Teplov, B. M., & Nebylitsyn, V. D. (1966). The Study of The Basic Properties of The Nervous

System And Their Significance For The Psychology of Individual Differences. Soviet

Psychology and Psychiatry, 4(3–4), 80–85. https://doi.org/10.2753/RPO1061-

(pobrano 17.09.2018).

Tiepłow, B. M. (1971). Badanie właściwości układu nerwowego jako sposób badania

psychicznych różnic indywidualnych. W: J. Strelau (red.), Zagadnienia psychologii

różnic indywidualnych: prace psychologów radzieckich (s. 9–59). Warszawa: Państwowe

Wydawnictwo Naukowe.

Tinbergen, N. (1951). The study of instinct. New York: Clarendon Press/Oxford University

Press.

Tomaszewski, T. (1963). Wstęp do psychologii. Warszawa: Państwowe Wydawnictwo

Naukowe.

Tomaszewski, T. (1966). Aktywność człowieka. W: M. Maruszewski, J. Reykowski i T.

Tomaszewski (red.), Psychologia jako nauka o człowieku (s. 197–252). Warszawa:

Książ ka i Wiedza.

Tomaszewski, T. (1996). Jestem siedem lat młodszy od polskiej psychologii. Edukacja –

Studia – Badania – Innowacja, 1(53), 89–95.

Wieczorkowska-Wierzbińska, G. (2011). System Regulacji Stymulacji: styl działania, poziom

i typ aktywności oraz temperament. W: M. Marszał–Wiśniewska i J. Strelau

(red.), Uwikłany temperament: osobowość , temperament, środowisko (s. 71–92).

Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.

Downloads

Published

2018-12-01

How to Cite

Krzywoszański, Łukasz, & Herzog-Krzywoszańska, R. (2018). Individual differences in the functional structure of action: theoretical analysis from the perspective of the Theory of Action and the Regulative Theory of Temperament. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Psychologica, 11, 13–26. Retrieved from https://studia-psychologica.uken.krakow.pl/article/view/5636

Issue

Section

Articles