„Painted stories” – metaphoric cards used for work with intellectually disabled persons

Authors

  • Iwona Wendreńska

DOI:

https://doi.org/10.24917/20845596.12.11

Keywords:

metaphoric cards, dialogue cards, educational cards, intellectually disabled persons

Abstract

Educational and therapeutic resources play a crucial role while working with intellectually disabled persons. These resources provide certain sensory stimuli, facilitate direct and indirect cognition of the world and improve impaired functions. They make the applied methods attractive, they release and intensify cognitive curiosity, motivate activity and contribute to the effectiveness of any actions taken. Simple or complex resources can be used depending on the needs of the person these resources are aimed at. They are a simple, easy-to-use resource that does not require hard work or much expense. Furthermore, there are many variations of them, including dialogue and educational metaphoric cards (Domań, 2010). This article aims to describe the properties of metaphoric cards and explore their application in order to encourage readers to familiarize themselves with these educational resources. It is hoped readers will search for their own methodical solutions related to the usage of these cards while working with intellectually disabled people of all ages.

References

Bereźnicki, F. (2018). Dydaktyka szkolna dla kandydatów na nauczycieli. Kraków: Oficyna
Wydawnicza „Impuls”.
Bereźnicki, F. (2007). Podstawy dydaktyki. Kraków: Oficyna Wydawnicza „Impuls”.
Chodorowska-Chromiec, M. (2005). Etyczny wymiar relacji osobowych w wychowaniu,
czyli o nową jakość relacji nauczyciel-uczeń. W: E. Kozioł, E. Pasterniak-Kobyłecka
(red.), Świadomość i samoświadomość nauczyciela a jego zachowania zawodowe
(s. 501-506). Zielona Góra: Oficyna Wydawnicza Uniwersytetu Zielonogórskiego.
Davis, R.H., Alexander, L.T., Yelon, S.L. (1983). Konstruowanie systemu kształcenia: jak
doskonalić nauczanie? Warszawa: PWN
Domań, R. (red.). (2010). Karty dialogowe do gier rozwijających wyobraźnię i kreatywność.
Lublin: Polskie Stowarzyszenie Pedagogów i Animatorów KLANZA.
Giddens, A. (2001). Nowoczesność i tożsamość: „Ja” i społeczeństwo w epoce późnej nowoczesności.
Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
Głodkowska, J. (2017). Dydaktyka specjalna. Od wzorca do interpretacji. Warszawa: Wydawnictwo
Naukowe PWN.
Głodkowska, J. (2012). Konstruowanie umysłowej reprezentacji świata. Diagnoza, możliwości
rozwojowe i edukacyjne dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną
w aspekcie stałości i zmienności w pedagogice specjalnej. Kraków: Oficyna Wydawnicza
„Impuls”.
Karty metaforyczne. Online: http://kartymetaforyczne.pl (dostęp: 3.06.2018).
Karty metaforyczne. Online: http://sklep.klanza.org.pl/pl/karty-metaforyczne (dostęp:
3.06.2018).
Kozielecki, J. (1986). Psychologiczna teoria samowiedzy. Warszawa: PWN.
Kupisiewicz, C. (2005). Podstawy dydaktyki ogólnej. Warszawa: WSiP.
McAdams, D.P. (2001). The Psychology of Life Stories. Review of General Psychology, 5(2),
100-122.
Michalak, R., Misiorna, E. (2007). Storyline kontekstem nabywania umiejętności uczenia
się. Forum Dydaktyczne, 2, 32-35.
Okoń, W. (2003). Wprowadzenie do dydaktyki. Warszawa: Wydawnictwo Akademickie
„Żak”.
Petty, G. (2013). Nowoczesne nauczanie. Praktyczne wskazówki i techniki dla nauczycieli,
wykładowców i szkoleniowców. Sopot: GWP.
Półturzycki, J. (2002). Dydaktyka dla nauczycieli. Płock: Wydawnictwo Naukowe Novum.
Smółka, L. (2015). Metoda storyline w procesie wychowania do tolerancji. Edukacja Elementarna
w Teorii i Praktyce. Metodyczne aspekty realizowania koncepcji kształcenia
zintegrowanego w przedszkolu i klasach I-III, 37(3), 41-55.
Tokár, M. (2002). Obrázkové pribehy. Prešov: Prešovská Univerzita v Prešove, Pedagogická
Fakulta.
Tokár, M. (2006). Ilustrácia a báseň. Prešov: Akcent Print.
Wendreńska, I. (2009). O użyteczności metody opowieści wychowawczej w procesie
kształtowania kompetencji autokreacyjnych i autoedukacyjnych uczniów niepełnosprawnych
intelektualnie. W: K. Krasoń, M, Łączyk (red.), Odkrywanie - wyjaśnianie
rzeczywistości: perspektywa artystyczna i edukacyjna (s. 235-242). Katowice: Oficyna
Wydawnicza Wacław Walasek.

Published

2019-12-01

How to Cite

Wendreńska, I. (2019). „Painted stories” – metaphoric cards used for work with intellectually disabled persons. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Psychologica, 12, 2018–236. https://doi.org/10.24917/20845596.12.11

Issue

Section

Articles