Health behaviors of prospective teachers

Authors

  • Magdalena Boczkowska
  • Marlena Duda

DOI:

https://doi.org/10.24917/20845596.12.3

Keywords:

health, health behaviour, trainee teachers

Abstract

Health behaviors are recognized as one of the fundamental determinants of health. In addition to parents, teachers play an important role in shaping positive health behaviors in children and adolescents, therefore trainee teachers should lead by example. The aim of the research presented in this article is to determine the level of positive health behaviour demonstrated by trainee teachers. The research was conducted by surveying 157 student teachers at the Maria Curie-Skłodowska University in Lublin. The survey criteria were the “Positive Health Behaviours Scale”, developed by Magdalena Woynarowska-Sołdan and Dorota Więziak-Białowolska (2012). Respondents were shown to be deficient in various areas of health behaviour, including nutrition, physical healthcare, lack of activity and/or rest, and poor mental healthcare, all of which demonstrate their inability to set a good behavioral example. In order to minimize negative health consequences and successfully develop the role of the health educators of the future, the promotion of health education amongst trainee teachers must be improved.

References

Abel, T., Hofmann, K., Schori, D. (2013). Social and regional variations in health status
and health behaviours among Swiss young adults. Swiss Medical Weekly, 143, 1-9.
Baumgart, M., Weber-Rajek, M., Radzimińska, A., Goch, A., Zukow, W. (2015). Zachowania
zdrowotne studentów Fizjoterapii. Journal of Education, Health and Sport, 5(6),
211-224.
Bińkowska-Bury, M. (2009). Zachowania zdrowotne młodzieży akademickiej. Rzeszów:
Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego.
Boczkowska, M. (2015). Zachowania zdrowotne młodzieży gimnazjalnej. Lublin: Wydawnictwo
UMCS.
Duda, M. (2016). Poczucie jakości życia młodzieży z problemami zdrowotnymi. Lublin:
Wydawnictwo UMCS.
Gaweł, A. (2003). Pedagodzy wobec wartości zdrowia. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu
Jagiellońskiego.
Kardjalik, K., Bryła, M., Maniecka-Bryła, I. (2012). Zachowania zdrowotne związane z odżywianiem
oraz występowanie nadwagi i otyłości w grupie studentów. Problemy
Higieny i Epidemiologii, 93(1), 71-79.
Kosiba, G., Gacek, M., Bogacz-Walancik, A., Wojtowicz, A. (2017). Wartości witalne w hierarchii
wartości a styl życia studentów kierunków nauczycielskich. Przegląd Badań
Edukacyjnych, 24(1), 21-40.
Kropornicka, B., Baczewska, B., Dragan, W., Krzyżanowska, E., Olszak, C., Szymczuk, E.
(2015). Zachowania zdrowotne studentów Uniwersytetu Medycznego w Lublinie.
Rozprawy Społeczne, 9(2), 58-64.
Kulik, A., Grądziel, J., Smotrycka, A. (2017). Zachowania zdrowotne studentek - charakterystyka
i znaczenie zmiennych socjodemograficznych. Problemy Higieny i Epidemiologii,
98(4), 371-380.
Kuriańska-Wołoszyn, J., Wołoszyn, A. (2016). Zachowania zdrowotne studentek a wymagania
zawodu pedagoga. W: D. Umiastowska (red.), Aktywność ruchowa ludzi
w różnym wieku (s. 61-70). Szczecin: Wydawnictwo Albatros.
Lisicki, T., Walentukiewicz, A. (2005). Żywienie jako przejaw stylu życia studentów kończących
studia. W: T. Lisicki, B. Wilk, A. Walentukiewicz (red.), Prozdrowotny styl
życia (s. 277-284). Gdańsk: Akademia Wychowania Fizycznego i Sportu.
Makaruk, K., Włodarczyk, J., Sethi, D., Michalski, P., Szredzińska, R., Karwowska, P.
(2018). Negatywne doświadczenia w dzieciństwie i związane z nimi zachowania
szkodliwe dla zdrowia wśród polskich studentów. Dziecko Krzywdzone. Teoria, Badania,
Praktyka, 17(2), 58-97.
Małkowska-Szkutnik, A., Woynarowska, B. (2011). Rozwój, zdrowie i zachowania zdrowotne
uczniów klas IV-VI. W: B. Woynarowska (red.), Organizacja i realizacja edukacji
zdrowotnej w szkole (s. 75-78). Warszawa: Ośrodek Rozwoju Edukacji.
Mandziuk, M. (2017). Zachowania zdrowotne studentek pielęgniarstwa w Polsce i na Łotwie.
Rozprawy Społeczne, 11(4), 50-55.
Palacz, J. (2014). Zachowania zdrowotne studentów w świetle wybranych uwarunkowań.
Medycyna Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 20(3), 301-306.
Romanowska-Tołłoczko, A. (2011). Styl życia studentów oceniany w kontekście zachowań
zdrowotnych. Hygeia Public Heath, 46, 1, 89-93.
Ślusarska, B., Kulik, T.B., Piasecka, H., Pacian, A. (2012). Wiedza i zachowania zdrowotne
studentów medycyny w zakresie czynników ryzyka sercowo-naczyniowego. Medycyna
Ogólna i Nauki o Zdrowiu, 18(1), 19-26.
Steptoe, A., Wardle, J., Cui, W., Bellisle, F., Zotti, A.M., Baranyai, R., Sanderman, R. (2002).
Trends in smoking, diet, physical exercise, and attitudes toward health in European
university students from 13 countries, 1990-2000. Preventive Medicine, 35(2),
97-104.
Steptoea, A., Wardleb, J. (2001). Health behavior, risk awareness and emotional well-
-being in students from Eastern Europe and Western Europe. Social Science and
Medicine, 53(12), 1621-1630.
Walentukiewicz, A., Łysak, A., Wilk, B. (2013). Zachowania zdrowotne studentek pielęgniarstwa.
Problemy Pielęgniarstwa, 21(4), 484-488.
Weber-Rajek, M., Baumgart, M., Michalski, A., Radzimińska, A., Goch, A., Lulińska-Kulik,
E., Zukow, W. (2015). Students’ health behaviors - own research. Journal of Education,
Health and Sport, 5(9), 647-662.
Weber-Rajek, M., Radzimińska, A., Kalisz, Z., Hoffmann, M., Goch, A., Juraszek, K., Zukow,
W. (2016). Zachowania zdrowotne studentów dietetyki. Journal of Education,
Health and Sport, 6(6), 469-477.
Woynarowska-Sołdan, M., Tabak, I. (2013). Zachowania prozdrowotne nauczycieli i innych
pracowników szkoły. Medycyna Pracy, 64(5), 659-670.
Woynarowska-Sołdan, M., Węziak-Białowolska, D. (2012). Analiza psychometryczna
Skali Pozytywnych Zachowań Zdrowotnych dla dorosłych. Problemy Higieny i Epidemiologii,
93(2), 369-376.

Published

2019-12-01

How to Cite

Boczkowska, M., & Duda, M. (2019). Health behaviors of prospective teachers. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Psychologica, 12, 63–78. https://doi.org/10.24917/20845596.12.3

Issue

Section

Articles