The fairy tale narrative in the raising of preschool and early school-aged children: terminology and methodology explored

Authors

  • Gabriela Bednarska

Keywords:

fairytale, fairy tale therapy, child-rearing, child

Abstract

This article outlines the theoretical framework of the fairy tale narrative and its applications in aiding the rearing of preschool and early school-aged children. First, a specific set of terminology and definitions for the method presented in the paper is established. Some narrative strategies used in child-rearing are also reviewed. The last part of this article is of practical significance; it illustrates the necessary conditions and steps for the interaction between a child and the fairy tale narrative to work. They aim to both inspire and serve as practical guidance for educators, caretakers, and parents, assisting them in the creation of their own narrative environments.

References

American Library Association (2015). The American Library Association. Professional Resources: Bibliotherapy.Pozyskanoz:ala.org(Dostęp6-stycznia-2017).

Alsup,J.(2015). A Case for Teaching Literature in the Secondary School: Why Reading Fiction Matters in an Age of Scientific Objectivity and Standardization.London.New York:Routledge.

Armstrong,C.(2007).Finding catharsis in fairy tales: A theoretical paper exploring the roles catharsis plays when fairy tales are used in drama therapy for children with anxiety [a researchpaper].Montreal: Concordia University.

Baluch,A. (2011).Literatura dla dzieci,z której się nie wyrasta[wywiad przeprowadzony przez E.Ostrowskiego].Fraza, 71.

Barker,P.(1985).Using Metaphors in Psychotherapy. NewYork:Brunner-Mazel.

Barker,P.(1997).Metafory w psychoterapii. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Bednarska,G.(2017).Funkcjeprzekazubajkowegow pracywychowawczejz dzieckiemw wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica, 10,131-146.

Bettelheim,B.(1976,1989).The Uses of Enchantment: The Meaning and Importance of Fairy Tales.NewYork:VintageBooks.

Bettelheim,B.(2010).Cudowne i pożyteczne: o znaczeniach i wartościach baśni.Warszawa: Wydawnictwo W.A.B.

Borecka,I.(2004).Z motylem w tle. O baśni w biblioterapii i terapii pedagogicznej.Wałbrzych: Wydawnictwo Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Wałbrzychu.

Borowy,M.(2013):Kim jestem i jak mogę się zmienić [praca dyplomowa].Łódź: Uniwersytet Łódzki [pracaniepublikowana].

Brendel, J. (2009). Bajki terapeutyczne w przedszkolu. Pozyskano z: www.45minut.pl (Dostęp20-kwietnia-2015).

Brett,D.(2013).Bajki, które leczą, cz. I. Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Brett,D.(1998).Opowiadania dla Twojego (nieco starszego) dziecka: koją, leczą, rozwiązują problemy, cz. II.Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Bruner,J.(1974).W poszukiwaniu teorii nauczania. Warszawa:Państwowy Instytut Wydawniczy.

Chesterton,G.K.(1909).Tremendous Trifles. The Red Angel. London: Methuen & Co.

Chun,H.Y.(2009).The Effects of a Parental Developmental Bibliotherapy Program for Their Young Children’s Sexual Abuse Self-Protection. Journal of the Korean Home Economics Association,47 (9),37-53.

Crenshaw, D.A. (2007). Evocative Strategies in Child and Adolescent Psychotherapy. Lanham: Rowman & Littlefield.

Doran,R.(2005).A Critical Examination of theuse of Fairy Tale Literature with PrePrimary. Childrenin Developmentally Appropriate Early Childhood Education and Care Programs. In H. Schonfeld, S. O’Brien, T. Walsh (Eds.), Questions of Quality: Proceedings of a Conference on Defining, Assessing and Supporting Quality in Early Childhood Care and Education Dublin Castle, September 23rd-25th 2004 (pp.62-69).Dublin:Center for Early Childhood and Development and Education 2005.

Dryll,E.(2013).Wrastanie w kulturę: transmisja narracji w wychowaniu rodzinnym. Warszawa: Wydawnictwo „Enteia”.

Dymel-Trzebiatowska,H.(2014). W poszukiwaniu odrobiny pocieszenia: biblioterapeutyczny potencjał utworów Astrid Lindgren z perspektywy narratologii i psychoanalizy literackiej. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Edmunds, K.M. & Bauserman, K.L. (2006). What Teachers Can Learn about Reading Motivation through Conversation with the Children. The Reading Teacher, 59 (5),414-424.

Elting,T.(2015).One Love, One Heart: Promoting Empathy Through Children’s Literature [PhD dissertation]. Minneapolis:Capella University.

Ferrero,B.(1994).Nowe historie: katecheza w opowiadaniach. Warszawa:Wydawnictwo Salezjańskie.

Halsted,W.(2009).Some of My Best Friends Are Books: Guiding Gifted Readers.Scottdale: Great Potential Press, Inc.

Handford,O., & Karolak,W.(2007).Bajka w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź: Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.

Iosebadze,T.(2010). Teaching of problem solving as a component of fairy-tale cognitive behavioral therapy(FCBT).European Psychiatry, 25 (Supplement1),1050.

Joosen, V. (2011). Critical and Creative Perspectives on Fairy Tales: An Intertextual Dialogue between Fairy-Tale Scholarship and Postmodern Retellings. Detroit: Wayne State University Press.

Kids Sunday School Place [undated]. Teaching Aids: Story Telling Tips. Pozyskano z: kidssundayschool.com (Dostęp20-kwietnia-2015).

Klimowicz,K.(2009).Jak samodzielnie napisać bajkę terapeutyczną. In A.Barciś et al., Bajkoterapia czyli dla małych i dużych o tym, jak bajki mogą pomagać (pp.235-238). Warszawa: Nasza Księgarnia.

Kołyszko,W., & Tomaszewska,J.(2011).Smoki jak my: dbajki dla dużych i małych. Warszawa:Fundacja Drabina Rozwoju.

Kossakowska,K.(2014).Żeby bajka nie straszyła, a zabawa nie nudziła. Wychowanie w Przedszkolu,8,24-27.

Koźmińska, I., & Olszewska E. (2010). Wychowanie przez czytanie. Warszawa: Świat Książki.

Legault, T., & Boila, M. (2003). Bibliotherapy. The International Child and Youth Care Network,50,1-3.

Leszczawska,M.(2010).Wstęp. In M.Leszczawska (Ed.), Szuflada z bajkami: opowieści terapeutyczne studentów pedagogiki i filologii polskiej (pp.15-46).Jelenia Góra: Kolegium Karkonoskie w Jeleniej Górze.

Lewis, S.C. (1952). On Three Ways of Writing for Children. In Proceedings, Papers, and Summaries of Discussions of the Annual Conference on 29 April to 2 May 1952 (pp.22-28).London: The Library Association.

Lipman,D.(2003).Telling Stories to Children. Pozyskano z:storydynamics.com (Dostęp 20-kwietnia-2015).

Maclagan,D.(2011).Between art and therapy:using pictures from the world of art as an imaginal focus.ATOL: Art Therapy Online,1 (3),2.

Marquina,E.M.(2015).Why Fairy Tales Are Good for Kids: Big Bad Wolf & All! Pozyskanoz:mamiverse.com/fairy-tale-benefits-38059(Dostęp17-kwietnia-2015).

Mello,R.(2001).The Power of Storytelling: How Oral Narrative Influences Children’s Relationships in Classrooms.International Journal of Education & the Arts,2 (1),1.

Molicka,M.(2002).Bajkoterapia: o lękach dzieci i nowej metodzie terapii.Poznań:Media Rodzina.

Molicka,M.(2004).Bajkoterapia jako rodzaj biblioterapii w procesie wspierania i terapii.W: Biblioterapia w bibliotekach: zakres, formy, metody. Wrocław 10-11 października 2003 roku [EBIB/materiałykonferencyjne,8].Warszawa:Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich.

Molicka,M.(2011).Biblioterapia i bajkoterapia: rola literatury w procesie zmiany rozumienia świata społecznego i siebie.Poznań: Media Rodzina.

Monroe,M.,& Rubin,R.(1974).Bibliotherapy: Trends in the United States [paper presented at the General Council Meeting of IFLA (40th). November, 1974]. Washington: The International Federation of Library Association.

Myers, P. (2012). Storytelling for Children. Pozyskano z: childdevelopmentinfo.com (Dostęp17-kwietnia-2015).

Norvell,G.W.(1958).What boys and girls like to read. New Jersey:Silver Burdett Company.

Pardeck,J.(2013).Using Books in Clinical Social Work Practice: A Guide to Bibliotherapy. London, New York: Routledge.

Pasca, D.M. (2015). The Therapeutic Fairytale: A Strategic Choice for a Psychological Counselor. Journal of Defense Resources Management,6 (2),83-86.

Pehrsson, D.E. (2006). Benefits of Utilizing Bibliotherapy within Play Therapy. Play Therapy TM,6-10.

Pietrasiński,Z.(1990).Rozwój człowieka dorosłego.Warszawa:Wiedza Powszechna.

The Project for the Study of Alternative Education in South Africa (2015). Children’s story telling activities to enrich and engage minds.In PRAESA/Nal’ibali:A national reading for enjoyment campaign to spark children’s potential through storytelling and reading.Pozyskanoz:nalibali.org(Dostęp13-kwietnia-2015).

Radbill, L. (2007). Bibliotherapy. In C.R. Reynolds, & E. Fletcher-Janzen (Eds.),Encyclopedia of Special Education: A Reference for the Education of Children, Adolescents, and Adults Disabilities and Other Exceptional Individuals. Vol. 1 (pp.283-284).Hoboken:John Wiley & Sons.

Raising Children Network(2017a).Developing literacy.Pozyskanoz:raisingchildren.net.au (Dostęp20-kwietnia-2015).

Raising Children Network (2017b). Reading with preschoolers. Pozyskano z: raising children.net.au(Dostęp14-kwietnia-2015).

Rapee,R.M.,Abbott,M.J.,&Lyneham,H.J.(2008).Bibliotherapy for Children with Anxiety Disorders Using Written Materials for Parents: A Randomized Controlled Trial. Journal of Consulting and Clinical Psychology,74 (3),436-444.

Reitz, J.M. (2014). Online Dictionary for Library and Information Science. Danbury:Western Connecticut State University.

Rizza,M.(1997).A Parent’s Guide to Helping Children:Using Bibliotherapy at Home.The National Research Center on the Gifted and Talented Newsletter,28-32.

Russel, D.H., & Shrodes, C. (1950). Contributions of research in bibliotherapy to the language-arts program.The School Review,8 (3),335-342.

Shechtman, Z.(2017).Bridging the Gap Between Research and Practice:How Research Can Guide Group Leaders.In C.Haen,& S.Aronson (Eds.),Handbook of Child and Adolescent Group Therapy: A Practitioner’s Reference (pp. 52-65). New York: Abingdon,Routledge.

Shechtman, Z.,& Or,A.(1996). Applying counseling methods to challenge teacher beliefs with regard to classroom diversity and mainstreaming: An empirical study.Teaching and Teacher Education,12,139.

Shodes,C.(1955).Bibliotherapy.The Reading Teacher, 9,24-29.

Słońska,I.(1977).Psychologiczne problemy ilustracji dla dzieci.Warszawa:Państwowe Wydawnictwo Naukowe.

Szulc,W.(1994).Kulturoterapia - wykorzystanie sztuki i działalności kulturalno-oświatowej w lecznictwie.Poznań:Akademia Medyczna w Poznaniu.

Szuman,S.(1928).Wpływ bajki na psychikę dziecka.Szkoła Powszechna,1-2, 173-207.

Szpilkowska,A.(2002).Bajki przydrożne.In A.Szpilkowska (Ed.),Bajki przydrożne:komentarze(pp.5-14).Łódź:Wydawnictwo Wyższej Szkoły Humanistyczno-Ekonomicznej.

Tews, R.M.(1969).Bibliotherapy. In A. Kent, H. Lancour (Eds.),Encyclopedia of Library and Information Science,2 (pp.448-457). New York, Basel:Marcel Dekker Inc.

Tokarska,U.(2008).Wybrane strategie wykorzystania tekstów literackich w narracyjnych oddziaływaniach profilaktycznych. In B.Janusz, K.Gdowska,& B.deBarbaro (Eds.), Narracja. Teoria i praktyka (pp.471-499).Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Tokarska,U.(2009a).Bajkowa Szkoła Mądrości: czy potrzebujemy dziś jeszcze opowiadanych historii? Pozyskano z:plasterek.pl( Dostęp2-czerwca-2017).

Tokarska,U.(2009b).Psychologiczne formy pracy z bajką edukacyjną.Pozyskanoz:plasterek.pl(Dostęp5-czerwca-2017).

Tokarska,U.(2014).Bajkowa Szkoła Mądrości [warsztaty].Kraków:Małopolski Niepubliczny OKN „Kangur”.

Tsitsani,P.,Psyllidou,S.,Batzios,S.P.,Livas,S.,Ouranos,M.,&Cassimos,D.(2012).Fairytales:a compass for children’s healthy development:a qualitatitive study in a Greek island.Child Care Health and Development,38 (2),266-272.

Ungeheuer-Gołąb,A.(2012).Literackie inspiracje w rozwoju przedszkolaka.Warszawa: Wydawnictwo Stowarzyszenia Bibliotekarzy Polskich.

Wais,J.(2006).Ścieżki baśni: symboliczne wędrówki do wnętrza duszy.Warszawa: Wydawnictwo „Enteia”.

Williams, R. (2014). Why we need fairy tales now more than ever. New Statesman/ December 22. Pozyskanoz:newstatesman.com(Dostęp10-lipca-2017).

Zipes,J.D.(1996).Towards a Theory of the Fairy-Tale Film:The Case of Pinocchio.The Lion and the Unicorn,20 (1),1-24.

Downloads

Published

2017-12-01

How to Cite

Bednarska, G. (2017). The fairy tale narrative in the raising of preschool and early school-aged children: terminology and methodology explored. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Psychologica, 10(1), 108–130. Retrieved from https://studia-psychologica.uken.krakow.pl/article/view/5643

Issue

Section

Articles