Motivation in Learning to Play Musical Instrument. The Use of the Expectancy-Value Model of Achievement-Related
Keywords:
musicians, achievement motivation, expectancy-value model of achievementrelated choices, expectancies for success, achievement values, psychology of musicAbstract
One of the main aims of the paper is to present the Expectancy-Value Model of Achievement-Related Choices developed by Eccles’ research team (1983, 2007) against the classical expectancy-value model. The author describes an inventory developed by Eccles’ research team to measure psychological and social components of the model. She makes a review of recent papers, which verify the assumptions of the model in relation to learning to play a musical instrument. She indicates the practical implications of the model for psychology of music and music education.References
Burland, K., Davidson, J. W. (2002). Training the talented. Music Education Research, 4, 121-140.
Cofer, C. N., Appley, M. H. (1972). Motywacja: teoria i badania. Warszawa: PWN.
Denissen, J. J. A, Zarrett, N. R. i Eccles, J. S. (2007). I like to do it, I’m able, and I know I am: Longitudinal couplings between domain-specific achievement, self-concept, and interest. Child Development, 78(2), 430-447.
Doliński, D., Łukaszewski, W. (2000). Typy motywacji. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki (t. II, s. 469-491). Gdańsk: GWP.
Eccles, J. (2007). Subjective Task Value and the Eccles et al. Model of Achievement-Related Choices. W: A. J. Elliot i C. S. Dweck (red.) Handbook of Competence and Motivation (s. 105-121). New York-London: The Guilford Press.
Eccles, J. S., O’Neill, S. A. i Wigfield, A. (2005). Ability self-perceptions and subject task values in adolescents and children. W: K. A. Moore i L. H. Lippman (red.) What do children need to flourish? Conceptualizing and measuring indicators of positive development (s. 237-249). New York, NY: Springer. Uzyskano 04.09.2013 z http://www.rcgd.isr.umich.edu/garp/articles/eccles05h.pdf.
Eccles, J. S., Wigfield, A. (1995). In the mind of the actor: The structure of adolescents’ academic achievement-related beliefs and self-perceptions. Personality and Social Psychology Bulletin, 21, 215-225.
Fredricks, J. A., Simpkins, S. i Eccles, J. S. (2005). Family Socialization, gender, and participation in sports and instrumental music. W: C. R. Cooper, C. T. G. Coll, W. T. Bartko, H. Davis i C. Chatman (red.), Developmental pathways through middle childhood (s. 41-62). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers. Uzyskano 04.09.2013 z http://www.rcgd.isr.umich.edu/garp/articles/fredricks05b.pdf.
Freedman-Doan, C., Wigfield, A., Eccles, J. S., Blumenfeld, P., Arbreton, A. i Harold, R. D. (2000). What am I best at? Grade and gender differences in children’s beliefs about ability improvement. Journal of Applied Developmental Psychology, 21(4), 379-402.
Gluska, A. A. (2012). Psychologiczna sytuacja ucznia. W: W. Jankowski (red.). Raport o stanie szkolnictwa muzycznego I stopnia. Diagnoza, problemy, wnioski modelowe (s. 135-159). Warszawa: IMiT.
Hoffman, E. (2004). Fortepian moja miłość. Wykład metodyczny. Warszawa: CEA.
Kaleńska, J. (2008). Measuring musical motivation - The Musical Activity Motives List. W: J. Fortikova i J. Raffan (red.), Proceedings of 11th Conference of European Council for High Ability (ECHA) (s. 131-143). Prague: The Centre of Giftedness.
Kaleńska-Rodzaj, J. (2013a). Rodzinne uwarunkowania postaw i wartości związanych z muzyką poważną i zawodem muzyka. W: K. Mudyń (red.). W poszukiwaniu międzypokoleniowej transmisji zachowań, postaw i wartości (s. 263-285). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kaleńska-Rodzaj, J. (2013b). Чувство самоэффективности музыканта-исполнителя как детерминант эффективного представления достижений на сцене [Poczucie własnej skuteczności muzyka jako wyznacznik efektywnej publicznej prezentacji osiągnięć]. Таврійські студії, 4, 5-11.
Kamińska, B. (1997). Kompetencje wokalne dzieci i młodzieży, ich poziom, rozwój i uwarunkowania. Warszawa: AMFC.
Konkol, G. K. (1999). Rodzina i środowisko rodzinne jako wyznacznik powodzenia w działalności muzycznej. W: M. Manturzewska (red.). Psychologiczne podstawy kształcenia muzycznego. Materiały z ogólnopolskiego Seminarium dla nauczycieli i psychologów szkół muzycznych (s. 137-147). Warszawa: Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.
Lewandowski J., Taradejna T. (2008). Niepublikowany Raport dotyczący sprawności kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Warszawa: CEA.
Łukaszewski, W. (2000). Motywacja w najważniejszych systemach teoretycznych. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. II, s. 427-440). Gdańsk: GWP.
Madsen K. B. (1974/1980). Współczesne teorie motywacji. Naukoznawcza analiza porównawcza. Warszawa: PWN.
Manturzewska M. (1969). Psychologiczne warunki osiągnięć pianistycznych. Wrocław: PAN.
Manturzewska, M. (1974). Psychologiczne wyznaczniki powodzenia w studiach muzycznych. COPSA, zeszyt 149.
Manturzewska, M. (1990). Badania ocen osiągnięć muzycznych wydawanych przez nauczycieliszkół muzycznych. W: M. Manturzewska i H. Kotarska (red.). Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki (s. 295-304). Warszawa: WSiP.
Manturzewska M. (1999). Model rodziny wspomagającej rozwój artystyczno-zawodowy i osiągnięcia muzyków w świetle wyników biograficznych nad wybitnymi muzykami. W: M. Manturzewska (red.). Psychologiczne podstawy kształcenia muzycznego. Materiały z ogólnopolskiego seminarium dla nauczycieli i psychologów szkół muzycznych (s. 238-241). Warszawa: Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.
McCormick, J., McPherson, G. E. (2003). The role of self-efficacy in a musical performance examination: an exploratory structural equation analysis. Psychology of Music, 31(1), 37-51.
McPherson, G. E., McCormick, J. (2000). The contribution of motivational factors to instrumental performance in a performance examination. Research Studies in Music Education,15, 31-39.
McPherson, G. E., McCormick, J. (2006). Self-efficacy and performing music. Psychology of Music, 34(3), 321-336Moore, D. G, Burland, K., Davidson, J. W. (2003). The social context of musical success: a developmental account. British Journal of Psychology, 94, 529-549.
Mornell, A. (2009). Ćwiczenie celowe i trzy stadia biegłości. W: B. Kamińska i M. Zagrodzki (red.). Ćwiczenie w rozwoju i działalności muzyka wykonawcy (s. 195-223). Warszawa: Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.
O’Neill, S. A., McPherson, G. E. (2002). Motivation. W: R. Parncutt, G. E. McPherson (red.), The Science and Psychology of Music Performance (s. 31-47). Oxford: Oxford University Press. Uzyskano 14.06.2013 z http://books.google.com/books?id=NCySp2NzAm8Cihl=pl (dostęp).
Ryan, R. M., Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68-78.
Schiefele, U. (1991). Interest, learning and motivation. Educational Psychologist, 26, 299-323.
Simpkins, S. D., Davis-Kean, P. E. i Eccels, J. S. (2006). Math and Science motivation: A longitudinal examination of the links between choices and beliefs. Developmental Psychology, 42(1), 70-83.
Sosniak, L. A. (1985). Learning to be a concert pianist. W: B. S. Bloom (red.). Developing Talent in Young People. New York: Ballantine.
Twarowska, M. E. (2012). Uczeń w systemie - od rekrutacji do okresu poszkolnego. W: W. Jankowski (red.). Raport o stanie szkolnictwa muzycznego I stopnia. Diagnoza, problemy, wnioski modelowe (107-135). Warszawa: IMiT.
Wigfield, A., Eccles, J. S. (2002). The development of competence beliefs, expectancies for success, and achievement values from childhood through adolescence. W: A. Wigfield i J. S. Eccles (red.), Development of Achievement Motivation (s. 91-120). San Diego: Academic Press. Uzyskano 14.06.2013 z http://www.rcgd.isr.umich.edu/garp/articles/eccles02o.pdf.
Wigfield, A., Eccles, J. S., Yoon, K. S., Harold, R. D., Arbreton, A. J. A., Freedman-Doan, C. i Blumenfeld, P. C. (1997). Changes in children’s competence beliefs and subjective task values across the elementary school years: A three-year study. Journal of Educational Psychology, 89, 451-469. Uzyskano 04.09.2013 z http://www.rcgd.isr.umich.edu/garp/articles/eccles97s. pdf.
Wigfield, A., O’Neill, S. A. i Eccles, J. S. (1999). Children’s achievement values in different domains: Developmental and cultural differences. Referat prezentowany na Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development, Albuquerque, New Mexico.
Wigfield, A., Tonks, S. i Eccles, J. S. (2004). Expectancy Value Theory in Cross-cultural Perspective. W: D. M. McInnerney i S. Van Etten (red.). Big Theories Revisited: Research on Sociocultural Influences on Motivation and Learning (t. 4, s. 165-198). Greenwich, CO: Information Age Publishing.
Wroński, T. (1996). Techniki gry skrzypcowej. Warszawa-Łódź: PWN.
Cofer, C. N., Appley, M. H. (1972). Motywacja: teoria i badania. Warszawa: PWN.
Denissen, J. J. A, Zarrett, N. R. i Eccles, J. S. (2007). I like to do it, I’m able, and I know I am: Longitudinal couplings between domain-specific achievement, self-concept, and interest. Child Development, 78(2), 430-447.
Doliński, D., Łukaszewski, W. (2000). Typy motywacji. W: J. Strelau (red.) Psychologia. Podręcznik akademicki (t. II, s. 469-491). Gdańsk: GWP.
Eccles, J. (2007). Subjective Task Value and the Eccles et al. Model of Achievement-Related Choices. W: A. J. Elliot i C. S. Dweck (red.) Handbook of Competence and Motivation (s. 105-121). New York-London: The Guilford Press.
Eccles, J. S., O’Neill, S. A. i Wigfield, A. (2005). Ability self-perceptions and subject task values in adolescents and children. W: K. A. Moore i L. H. Lippman (red.) What do children need to flourish? Conceptualizing and measuring indicators of positive development (s. 237-249). New York, NY: Springer. Uzyskano 04.09.2013 z http://www.rcgd.isr.umich.edu/garp/articles/eccles05h.pdf.
Eccles, J. S., Wigfield, A. (1995). In the mind of the actor: The structure of adolescents’ academic achievement-related beliefs and self-perceptions. Personality and Social Psychology Bulletin, 21, 215-225.
Fredricks, J. A., Simpkins, S. i Eccles, J. S. (2005). Family Socialization, gender, and participation in sports and instrumental music. W: C. R. Cooper, C. T. G. Coll, W. T. Bartko, H. Davis i C. Chatman (red.), Developmental pathways through middle childhood (s. 41-62). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers. Uzyskano 04.09.2013 z http://www.rcgd.isr.umich.edu/garp/articles/fredricks05b.pdf.
Freedman-Doan, C., Wigfield, A., Eccles, J. S., Blumenfeld, P., Arbreton, A. i Harold, R. D. (2000). What am I best at? Grade and gender differences in children’s beliefs about ability improvement. Journal of Applied Developmental Psychology, 21(4), 379-402.
Gluska, A. A. (2012). Psychologiczna sytuacja ucznia. W: W. Jankowski (red.). Raport o stanie szkolnictwa muzycznego I stopnia. Diagnoza, problemy, wnioski modelowe (s. 135-159). Warszawa: IMiT.
Hoffman, E. (2004). Fortepian moja miłość. Wykład metodyczny. Warszawa: CEA.
Kaleńska, J. (2008). Measuring musical motivation - The Musical Activity Motives List. W: J. Fortikova i J. Raffan (red.), Proceedings of 11th Conference of European Council for High Ability (ECHA) (s. 131-143). Prague: The Centre of Giftedness.
Kaleńska-Rodzaj, J. (2013a). Rodzinne uwarunkowania postaw i wartości związanych z muzyką poważną i zawodem muzyka. W: K. Mudyń (red.). W poszukiwaniu międzypokoleniowej transmisji zachowań, postaw i wartości (s. 263-285). Toruń: Wydawnictwo Adam Marszałek.
Kaleńska-Rodzaj, J. (2013b). Чувство самоэффективности музыканта-исполнителя как детерминант эффективного представления достижений на сцене [Poczucie własnej skuteczności muzyka jako wyznacznik efektywnej publicznej prezentacji osiągnięć]. Таврійські студії, 4, 5-11.
Kamińska, B. (1997). Kompetencje wokalne dzieci i młodzieży, ich poziom, rozwój i uwarunkowania. Warszawa: AMFC.
Konkol, G. K. (1999). Rodzina i środowisko rodzinne jako wyznacznik powodzenia w działalności muzycznej. W: M. Manturzewska (red.). Psychologiczne podstawy kształcenia muzycznego. Materiały z ogólnopolskiego Seminarium dla nauczycieli i psychologów szkół muzycznych (s. 137-147). Warszawa: Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.
Lewandowski J., Taradejna T. (2008). Niepublikowany Raport dotyczący sprawności kształcenia w polskich szkołach muzycznych. Warszawa: CEA.
Łukaszewski, W. (2000). Motywacja w najważniejszych systemach teoretycznych. W: J. Strelau (red.). Psychologia. Podręcznik akademicki (t. II, s. 427-440). Gdańsk: GWP.
Madsen K. B. (1974/1980). Współczesne teorie motywacji. Naukoznawcza analiza porównawcza. Warszawa: PWN.
Manturzewska M. (1969). Psychologiczne warunki osiągnięć pianistycznych. Wrocław: PAN.
Manturzewska, M. (1974). Psychologiczne wyznaczniki powodzenia w studiach muzycznych. COPSA, zeszyt 149.
Manturzewska, M. (1990). Badania ocen osiągnięć muzycznych wydawanych przez nauczycieliszkół muzycznych. W: M. Manturzewska i H. Kotarska (red.). Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki (s. 295-304). Warszawa: WSiP.
Manturzewska M. (1999). Model rodziny wspomagającej rozwój artystyczno-zawodowy i osiągnięcia muzyków w świetle wyników biograficznych nad wybitnymi muzykami. W: M. Manturzewska (red.). Psychologiczne podstawy kształcenia muzycznego. Materiały z ogólnopolskiego seminarium dla nauczycieli i psychologów szkół muzycznych (s. 238-241). Warszawa: Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.
McCormick, J., McPherson, G. E. (2003). The role of self-efficacy in a musical performance examination: an exploratory structural equation analysis. Psychology of Music, 31(1), 37-51.
McPherson, G. E., McCormick, J. (2000). The contribution of motivational factors to instrumental performance in a performance examination. Research Studies in Music Education,15, 31-39.
McPherson, G. E., McCormick, J. (2006). Self-efficacy and performing music. Psychology of Music, 34(3), 321-336Moore, D. G, Burland, K., Davidson, J. W. (2003). The social context of musical success: a developmental account. British Journal of Psychology, 94, 529-549.
Mornell, A. (2009). Ćwiczenie celowe i trzy stadia biegłości. W: B. Kamińska i M. Zagrodzki (red.). Ćwiczenie w rozwoju i działalności muzyka wykonawcy (s. 195-223). Warszawa: Akademia Muzyczna im. Fryderyka Chopina.
O’Neill, S. A., McPherson, G. E. (2002). Motivation. W: R. Parncutt, G. E. McPherson (red.), The Science and Psychology of Music Performance (s. 31-47). Oxford: Oxford University Press. Uzyskano 14.06.2013 z http://books.google.com/books?id=NCySp2NzAm8Cihl=pl (dostęp).
Ryan, R. M., Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68-78.
Schiefele, U. (1991). Interest, learning and motivation. Educational Psychologist, 26, 299-323.
Simpkins, S. D., Davis-Kean, P. E. i Eccels, J. S. (2006). Math and Science motivation: A longitudinal examination of the links between choices and beliefs. Developmental Psychology, 42(1), 70-83.
Sosniak, L. A. (1985). Learning to be a concert pianist. W: B. S. Bloom (red.). Developing Talent in Young People. New York: Ballantine.
Twarowska, M. E. (2012). Uczeń w systemie - od rekrutacji do okresu poszkolnego. W: W. Jankowski (red.). Raport o stanie szkolnictwa muzycznego I stopnia. Diagnoza, problemy, wnioski modelowe (107-135). Warszawa: IMiT.
Wigfield, A., Eccles, J. S. (2002). The development of competence beliefs, expectancies for success, and achievement values from childhood through adolescence. W: A. Wigfield i J. S. Eccles (red.), Development of Achievement Motivation (s. 91-120). San Diego: Academic Press. Uzyskano 14.06.2013 z http://www.rcgd.isr.umich.edu/garp/articles/eccles02o.pdf.
Wigfield, A., Eccles, J. S., Yoon, K. S., Harold, R. D., Arbreton, A. J. A., Freedman-Doan, C. i Blumenfeld, P. C. (1997). Changes in children’s competence beliefs and subjective task values across the elementary school years: A three-year study. Journal of Educational Psychology, 89, 451-469. Uzyskano 04.09.2013 z http://www.rcgd.isr.umich.edu/garp/articles/eccles97s. pdf.
Wigfield, A., O’Neill, S. A. i Eccles, J. S. (1999). Children’s achievement values in different domains: Developmental and cultural differences. Referat prezentowany na Biennial Meeting of the Society for Research in Child Development, Albuquerque, New Mexico.
Wigfield, A., Tonks, S. i Eccles, J. S. (2004). Expectancy Value Theory in Cross-cultural Perspective. W: D. M. McInnerney i S. Van Etten (red.). Big Theories Revisited: Research on Sociocultural Influences on Motivation and Learning (t. 4, s. 165-198). Greenwich, CO: Information Age Publishing.
Wroński, T. (1996). Techniki gry skrzypcowej. Warszawa-Łódź: PWN.
Downloads
Published
2014-12-01
How to Cite
Kaleńska-Rodzaj, J. (2014). Motivation in Learning to Play Musical Instrument. The Use of the Expectancy-Value Model of Achievement-Related. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Psychologica, 7(1), 8–23. Retrieved from https://studia-psychologica.uken.krakow.pl/article/view/5599
Issue
Section
Articles