Introduction to using the art of film in art therapy and psychotherapy

Authors

  • Joanna Mytnik

DOI:

https://doi.org/10.24917/20845596.11.7

Keywords:

Art Therapy, Film Therapy, Therapy, Mental Disorders

Abstract

Film art is increasingly used in art therapy and psychotherapeutic activities. The therapeutic value of films was discovered long ago, beginning with the researchers from the field of psychoanalysis and cognitive psychology. Only currently, however, a surge of interest among researchers and theoreticians from the field of film therapy can be noted. The emergence of a relatively young trend in psychology, namely positive psychology, has further deepened the ability to use films in therapy. The art of film has many means of influencing the viewer. One of these are reception mechanisms, based on the emotional and intellectual reception of the film and its specific components. It should be emphasized, that not every film has therapeutic potential. Nevertheless, the addressed life issues in the plots make it possible to use selected films as possible tools to influence the viewer. One of the therapeutic issues concerns mental and emotional illnesses and therapy. There are many works objectively showing certain problems, but many films depict distorted images of psychotherapy and the people involved. Both ways of presenting the problem constitute an indispensable source of knowledge and reflection on therapy, for people using therapeutic elements in their work, as well as for the loved ones and families of patients struggling with various disorders and diseases.

References

Bellantoni, P. (2010). Jeśli to fiolet, ktoś umrze. Teoria koloru w filmie. Warszawa: Wydawnictwo
Wojciech Marzec.
Beyerstein, B. L., Lilienfeld, S. O., Lynn, S. J., Ruscio, J. (2017). 50 wielkich mitów psychologii
popularnej. Warszawa: Wydawnictwo CiS.
Bhugra, D. (2003). Teaching psychiatry through cinema. Psychiatric Bulletin, (27), 429-
430.
Bobowski, S. (1994). Film fabularny a ludzkie wartości. Studia Filmoznawcze, (15), 107-
129.
Borecka, I., Widerowska, M., Walczak, J., Wilamowska, E. (2005). Drama i arteterapia
w szkole. Wałbrzych: Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Wałbrzychu.
Brol, M. (2014). Psychologia i film. W: M. Brol, A. Skorupa (red.), Psychologiczna praca
z filmem (s. 13-41). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Brol, M., Skorupa, A. (2018). Znaczenie filmu w pracy psychologów i psychoterapeutów.
W: A. Skorupa, M. Brol, P. Paczyńska-Jasińska (red.), Na tropach psychologii w filmie
część 2. Film w terapii i rozwoju (s. 183-203). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu
Śląskiego.
Carroll, N. (2004). Filozofia horroru albo Paradoksy uczuć. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/
Obraz Terytoria.
Czernianin, W. (2005). Film jako narzędzie terapeutyczne w biblioterapii. Studia Filmoznawcze,
(26), 89-99.
Depta, H. (1975). Film i wychowanie. Warszawa: Wydawnictwa Szkole i Pedagogiczne.
Gładyszewska-Cylulko, J. (2011). Arteterapia w pracy pedagoga. Kraków: Impuls.
Godzic, W. (1991). Film i psychoanaliza: problem widza. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu
Jagiellońskiego.
Gulla, B., Tucholska, K. (2007). Psychologia pozytywna: cele naukowo-badawcze i aplikacyjne
oraz sposób ich realizacji. Studia z Psychologii w KUL. T. 14, 133-152.
Handford, O.,Karolak, W. (2010). Bajka w twórczym rozwoju i arteterapii. Łódź: Wydawnictwo
WSHE.
Harland, M., Szymczyk, B. (2018). Filmoterapia - czyli rozwojowy i terapeutyczny wpływ
filmu na emocje, W: A. Skorupa, M. Brol, P. Paczyńska-Jasińska (red.), Film w terapii
i rozwoju. Na tropach psychologii w filmie. Część 2 (s. 91-109). Warszawa: Difin.
Helman, A., Ostaszewski, J. (2007). Historia myśli filmowej. Podręcznik. Gdańsk: Wydawnictwo
Słowo/Obraz Terytoria.
Helman, A., Pitrus, A. (2008). Podstawy wiedzy o filmie. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/
Obraz Terytoria.
Konieczna, E.J. (2003). Arteterapia w teorii i praktyce. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Konieczna, E.J. (2012). Biblioterapia w praktyce. Poradnik dla nauczycieli, wychowawców
i terapeutów. Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Korsak, Z. (2004). Kultura filmowa - edukacja filmowa. Włocławek: Wyższa Szkoła Humanistyczo-
Ekonomiczna.
Kozubek, M. (2016). Filmoterapia. Gdańsk: Wydawnictwo Słowo/Obraz Terytoria.
Makowski, M. (2018). Filmy w sieci i ich psychologiczny potencjał edukacyjny. W: A. Skorupa,
M. Brol, P. Paczyńska-Jasińska (red.). Na tropach psychologii w filmie część
1. Film w edukacji i profilaktyce (s. 81-96). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu
Śląskiego.
Metera, A. (2006). Muzykoterapia. Muzyka w medycynie i edukacji. Leszno: Metronom.
Molicka, M. (2002). Bajkoterapia. O lękach dzieci i nowej metodzie terapii. Poznań: Media
Rodzina.
Morin, E. (1975). Kino i wyobraźnia. Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy.
Mytnik, J. (2011). Problem widza jako odbiorcy filmu w filmoterapii, Arteterapia: terapia
sztuką w praktyce,11(1), 21-23.
Natanson, T. (1979). Wstęp do nauki o muzykoterapii. Wrocław: Zakład Narodowy im.
Ossolińskich.
Niemiec, R.M. & Wedding, D. (2008). Positive Psychology at the Movies. Hogrefe & Huber
Publishers.
Ogonowska, A. (2018). Film w edukacji psychologicznej, W: A. Skorupa, M. Brol & P. Paczyńska-
Jasińska (red.), Na tropach psychologii w filmie część 2. Film w terapii i rozwoju
(s. 204-221). Katowice: Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego.
Ostaszewski, J. (1999). Rozumienie opowiadania filmowego. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu
Jagiellońskiego.
Pisarek, J., Fortuna, P. (2017). Filmowy leksykon psychologii. Lublin: Wydawnictwo Słowa
i Myśli.
Pisarek, J. & Francuz, P. (2007). Poznawcze i emocjonalne zaangażowanie widza w film
fabularny w zależności od typu bohatera. W: P. Francuz (red.). Psychologiczne
aspekty komunikacji audiowizualnej (s. 165-188). Lublin: Towarzystwo Naukowe
Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II.
Płażewski, J. (1982). Język filmu. Warszawa: Książka i Wiedza.
Przetacznik-Gierowska, M., Włodarski, Z. (1998). Psychologia wychowawcza 2. Warszawa:
PWN.
Skorupa, A., Brol, M. (2018) Film w działaniach profilaktycznych. W: A. Skorupa, M. Brol,
P. Paczyńska-Jasińska (red.) Na tropach psychologii w filmie. Część 1. Film w edukacji
i profilaktyce (s. 207-228). Warszawa: Difin.
Skorupa, A., Brol, M., Paczyńska-Jasińska, P. (red.) (2018a). Na tropach psychologii w filmie.
Część 1. Film w edukacji i profilaktyce. Warszawa: Difin.
Skorupa, A., Brol, M. Paczyńska-Jasińska, P. (red.) (2018b). Na tropach psychologii w filmie.
Część 2. Film w terapii i rozwoju. Warszawa: Difin.
Skowronek, B. (2007). Konceptualizacje filmu i jego oglądania w języku młodzieży, Kraków:
Wydawnictwo Naukowe Akademii Pedagogicznej.
Sloboda, J. (2002). Umysł muzyczny. Poznawcza psychologia muzyki. Warszawa: AMFC.
Szulc, W. (2011). Arteterapia. Narodziny idei, ewolucji teorii, rozwój praktyki. Warszawa:
Difin.
Tucholska, K., Gulla, B. (2007). Psychologia pozytywna - krytyczna analiza koncepcji.
Studia z psychologii w KUL. T. 14, 107-131.
Tyburska, A. (2002). Film w odbiorze nieletnich sprawców czynów karalnych. Szczytno:
Wydawnictwo Wyższej Szkoły Policji.
Wedding, D., Boyd, M.A., Niemiec, R. M. (2014). Kino i choroby psychiczne. Filmy, które
pomagają zrozumieć zaburzenia psychiczne. Warszawa: Paradygmat.

Published

2018-12-01

How to Cite

Mytnik, J. (2018). Introduction to using the art of film in art therapy and psychotherapy. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Psychologica, 11, 98–114. https://doi.org/10.24917/20845596.11.7

Issue

Section

Articles