Types of relationships with grandmother and grandfather in the perception of their grandchildren

Authors

  • Urszula Oszwa
  • Małgorzata Czelej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20845596.11.5

Keywords:

generational transmission, social relations, grandfather, grandmother, grandchildren

Abstract

The purpose of the research was to analyze the image of social roles of grandmother and grandfather in the perception of children at a younger school age. Research question sought: for differences in the perception of the role of grandmother and grandfather girls and boys (involved/engaged, social/friendly, reserved/distanced). Based on literature, an original questionnaire was designed and used for research purposes. Thirty children at eleven years participated in the study, including fifteen girls and the same number of boys. The results showed several statistically significant differences in the grandchildren’s perception of grandmother and grandfather roles. The assessed boys differently perceived the engaged and social bond with their grandmother with the comparison to their grandfather. In the grandchildren of both gender, the same order of recognizable types of relationships emerged, from involved/engaged, through social/ friendly, to reserved/distanced. Both the image of grandmother and grandfather in perceptions of granddaughters and grandchildren were positive.

References

Adamski, F. (2002). Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu
Jagiellońskiego.
Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Sk-a.
Brągiel, J., Badora, S. (red.) (2005).Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym
systemie opieki społecznej. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Bryniewicz, W., Bulsa, M. (2017) Młodzież wobec starości i starzenia. Hygeia Public Health,
52(3), 203-208.
Brzezińska, A. (2001). Niezbędność dziadków. Charaktery, 5 (52), 27-29.
Brzezińska, A. (2008). Psychologiczne portrety człowieka: praktyczna psychologia rozwojowa.
Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Cęcelek, G. (2005). Rodzina - jej przemiany oraz zagrożenia i problemy wychowawcze.
Mazowieckie Studium Humanistyczne, 11/12, 239-249.
Chmielnicki,. N. (1978). Dziadkowie, babcie i wnuki, Problemy Rodziny, 1 99
Dyczewski, L. (2003). Rodzina twórcą i przekazicielem kultury. Lublin: Towarzystwo Naukowe
KUL.
Straś-Romanowska, M. (2001). Późna dorosłość. Wiek starzenia się. W: B. Harwas-Napierała,
J. Trempała (red.) Psychologia rozwoju człowieka. T. 2. Charakterystyka
okresów życia człowieka (s. 263-293). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
(wydanie II ).
Izdebska, J. (2000). Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku. Białystok: Trans Humana.
Janicka, I., Liberska H. (red.) (2014).Psychologia rodziny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe
PWN.
Kornas-Biela, D. (2001). Oblicza ojcostwa. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Korzeniowska, W., Szuścik, U. (2006). Rodzina. Hhistoria i współczesność. Studium monograficzne.
Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Kosior, M. (2007). Kontakty międzypokoleniowe a postrzeganie seniorów przez ludzi
młodych. W: B. Bugajska (red). Życie w starości (s. 247-260). Szczecin: Wydawnictwo
ZAPOL.
Kotlarska-Michalska, A. (2000). Starość w aspekcie socjologicznym. Roczniki Socjologii
Rodziny, 12(1), 147-159.
Krupa, B. (2012). Starość w percepcji młodzieży - perspektywa pedagogiczna. Nowiny
Lekarskie, 81(1), 36-43.
Kryczka, P. (red) (1997). Rodzina w zmieniającym się społeczeństwie. Lublin: Redakcja
Wydawnictw KUL.
Kwak, A. (2005). Rodzina w dobie przemian: małżeństwo i kohabitacja. Warszawa: Wydawnictwo
Akademickie Żak.
Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna
Wydawnicza Impuls.
Majchrzyk-Mikuła, J., Saran, J. (2006). Rodzina i jej wartości w wielokulturowym społeczeństwie
Europy. Ryki: Wyższa Szkoła Umiejętności Pedagogicznych i Zarządzania.
Mead, M. (2000). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (2002). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Przygoda, A. (2012). Dziadkowie w procesie socjalizacji wnuków. Pedagogika Rodziny,
(4), 41-48.
Rostowska, T. (red.) (2009).Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych
wyzwań. Warszawa: Difin.
Rudnik, A. (2016). Wymiary starości i cechy ludzi starych w percepcji dzieci i młodzieży.
W: M. Halicka, J. Halicki, J. Borowik (red.), Pogranicze. Studia Społeczne. Niepełnosprawność
i starość T. XXVIII, 201-219.
Strelau, J. (2003). Psychologia -podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo
Psychologiczne.
Szacka, B. (2003).Wprowadzenie do socjologii. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Szlendak, T. (2011). Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Trempała, J., Zając-Lamparska, L. (2007). Postawy wobec osób starszych: różnice międzypokoleniowe.
Przegląd Psychologiczny, 50, 4, 447-462.
Wawrzyniak, J. (2011). Opiekuńczo-wychowawcza rola dziadków w rodzinie. Pedagogika
Rodziny, 1(2), 95-103.

Published

2018-12-01

How to Cite

Oszwa, U., & Czelej, M. (2018). Types of relationships with grandmother and grandfather in the perception of their grandchildren. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Psychologica, 11, 70–87. https://doi.org/10.24917/20845596.11.5

Issue

Section

Articles