Creative Personality and Selected Aspects of Social Functioning

Authors

  • Dominik Borawski

Keywords:

creative personality, social functioning, empathy, social competences, loneliness

Abstract

The aim of the study was to research the connections between creative personality and different domains of social functioning: empathy, social competencies and relationship satisfaction. The theoretical basis of the creative personality notion was Stanislaw Popek’s Theory of Creative Attitudes. The sample consisted of 120 participants. The following investigative methods were used: the Creative Behaviour Questionnaire (KANH) by Popek, the Social Competencies Inventory (KKS) by Matczak, the Interpersonal Reactivity Index by Davis and the Rasch-Type Loneliness Scale by de Jong-Gierveld and Kamphuls (Polish adaptation by Rembowski). The research demonstrated that creative attitudes measured by KANH correspond with social competencies and the cognitive aspect of empathy, and that imitative attitudes are correlated with loneliness, lack of companionship and the situational feeling of abandonment.

References

Averill, J.R. (2005). Emotions as mediators and as products of creative activity. W: J. Kaufman, J. Baer (red.), Creativity across domains: Faces of the muse (s. 225-243).Mahwah, NJ: Erlbaum.

Beaussart, M., Kaufman, S., Kaufman, J. (2012). Creative activity, personality, mental illness, and short-term mating success. The Journal of Creative Behavior, 46 (3), 151-167.

Davis, M.H. (1999). Empatia. O umiejetności współodczuwania. Gdańsk: GWP. De Jong-Gierveld, J., Kamphuis, F. (1985). The development of a Rasch-type loneliness scale. Applied Psychological Measurement, 9 (3), 289-299.

Cross S.E., Markus, H.R. (2002). Płeć w myśleniu, przekonaniach i działaniu: podejście poznawcze. W: B. Wojciszke (red.), Kobiety i mężczyźni: odmienne spojrzenia na różnice (s. 48-80). Gdańsk: GWP.

Feist, G.J. (1999). The influence of personality on artistic and scientific creativity. W: R.J. Sternberg (red.), Handbook of Creativity (s. 273-296). Cambridge: Cambridge University Press.

Grzelak J.Ł., Nowak A. (2000). Wpływ społeczny. W: J. Strelau (red.), Psychologia: Podręcznik akademicki (t. 3, s. 187-204). Gdańsk: PWN.

Jakubowska U. (1996). Wokół pojęcia „kompetencja społeczna” - ujęcie komunikacyjne. Przegląd Psychologiczny, 3/4, 28-40.

Jerzmanowska, A. (2013). Empatia oraz decentracja interpersonalna a radykalność postaw społecznych. Psychologia Społeczna, 1 (24), 3, 67-79.

Karwowski, M. (2009). Zgłębianie kreatywności. Studia nad pomiarem poziomu i stylu twórczości. Wydawnictwo APS.

Kaufman, S.B., Kozbelt, A., Bromley, M.L., Geher, G., Miller, G. (2008). The role of creativity and humor in human mate selection. W: G. Geher, G. Miller (red.), Mating intelligence: Sex, relationships, and the mind’s reproductive system (s. 227-262). Mahwah, NJ: Lawrence Erlbaum Associates Publishers.

Kuspit, M. (2004). Postawa twórcza a poziom kompetencji społecznych. W: S. Popek (red.), Twórczość w teorii i praktyce (s. 179-190). Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Lewicka-Zelent A., Abramciów R. (2014). Empatyczność i poczucie alienacji młodzieży uzdolnionej muzycznie. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica, VII, 38-56.

Matczak, A. (2007). Kwestionariusz Kompetencji Społecznych KKS. Warszawa: PTP.

Nęcka, E. (2002). Psychologia twórczości. Gdańsk: GWP.

Nickerson, R.S. (1999). Enhancing creativity. W: R.J. Sternberg (red.), Handbook of Creativity (s. 392-430). New York: Cambridge University Press.

Popek, S. (2000). Kwestionariusz Twórczego Zachowania. KANH. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Popek, S. (2003). Człowiek jako jednostka twórcza. Lublin: Wydawnictwo Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej.

Rembowski, J. (1992). Samotność. Gdańsk: Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego.

Rogers, C. (1959). Towards a theory of creativity. W: H.H. Anderson (red.), Creativity and Its Cultivation. New York: Harper and Row.

Simonton, D.K. (1988). Scientific genius: A psychology of science. New York: Cambridge University Press.

Sternberg, R.J. (1988). A three-facet model of creativity. W: R.J. Sternberg (red.), The nature of creativity (s. 125-147). New York: Cambridge University Press.

Trzebiński, J. (1980). Osobowościowe warunki twórczości. W: J. Reykowski (red.), Osobowość a społeczne zachowanie się ludzi (s. 107-135). Warszawa: KiW.

Downloads

Published

2016-12-01

How to Cite

Borawski, D. (2016). Creative Personality and Selected Aspects of Social Functioning. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Psychologica, 9(1), 93–109. Retrieved from https://studia-psychologica.uken.krakow.pl/article/view/5626

Issue

Section

Articles