Management by Values as a Method of Enabling Employees to Reach Their Full Potential on the Basis of Trust

Authors

  • Lech Górniak

Keywords:

values in organizations, organizational trust, organizational commitment

Abstract

The paper concerns the possibilities of enabling employees to reach their full potential on the basis of the management by values method. It also highlights the great importance of trust in creating and strengthening cooperation in organizations based on common values. The need to appeal to values in management is justified by the changeability and uncertainty of contemporary organizations. The function of organizational values in management is similar to the role they play in the human life in general - they provide direction and meaning to the actions taken in an uncertain context. Trust has been presented as a particular organizational value which strengthens the responsible independence of employees.

References

Amis, J., Slack, T. i Hinings, C. (2002). Values and Organizational Change. The Journal of Applied Behavioral Science, 38(4), 436-465.

Argandona, A. (2002). Fostering Values in Organizations. Research Paper, No. 483, IESE Business School - Universidad de Navarra. 1-18.

Armstrong, M. (2011). Zarządzanie zasobami ludzkimi. Warszawa: Wolters Kluwer.

Blanchard, K. i O’Connor, M. (1998). Zarządzanie przez wartości. Warszawa: Studio EMKA.

Blanchard, K. (2007). Przywództwo wyższego stopnia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Collins, J. C. (2001). Good to Great: Why Some Companies Make the Leap... and Others Don’t. New York: HarperCollins Publishers Inc.

Collins, J. C. i Porras, J. I. (1994). Built to last: Successful habits of visionary companies. New York: Harper Business, HarperCollins Publishers Inc. Źródło: http://www.jtbookyard.com/uploads/6/2/9/3/6293106/success_built_to_last.pdf (dostęp: 01.09.2015).

Enz, C. A. (1988). The role of value congruity in intraorganizational power. Administrative Science Quarterly, 33, 284-304.

Górniak, L. (2012a). Społeczna i ekonomiczna wartość zaufania. W: M. Motyka i J. Pawlak (red.), Podmiotowość człowieka w organizacji (s. 29-43). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Górniak, L. (2012b). Podmiotowy i przedmiotowy charakter kontroli w organizacji. W: M. Motyka i J. Pawlak (red.), Podmiotowość człowieka w organizacji (s. 17-28). Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Górniak, L. (2015). Zarządzanie przez wartości jako metoda angażowania pracowników. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie (w druku).

Górniak, L. i Motyka, M. (2012). Wymiar zaufanie kontrola, jako dwubiegunowy czynnik efektywności organizacji. Psychologia Ekonomiczna, 2, 38-53.

Grudzewski, W. M., Hejduk, I. K., Sankowska, A. i Wańtuchowicz, M., (2007). Zaufanie w organizacjach wirtualnych. Warszawa: Difin.

Grudzewski, W. M., Hejduk, I. K., Sankowska, A. i Wańtuchowicz, M. (2009). Zarządzanie zaufaniem w przedsiębiorstwie. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer Business.

Herting, S. R. (2002). A curvilinear model of trust and innovation with implications for China’s transition. Chinese Public Administration Review, 1(2/4), 291-306.

Jan Paweł II, (1998), Encyklika „Fides et ratio”. Źródło: http://adonai.pl/jp2/pliki/fer.pdf (dostęp: 19.09.2015)

Kluckhohn, C. (1951). Values and value-orientations in the theory of action: An exploration in definition and classification. W: T. Parsons i E. Shils (red.), Toward a general theory of action. Cambridge, MA: Harvard University Press.

Kouzes, J. M., Posner, B. Z. (2003). Wzmocnić ducha. Warszawa: Wydawnictwo EMKA.

Lachowski, S. (2012). Droga ważniejsza niż cel. Warszawa: Studio EMKA.

Lewicka, D. (2012). Relacje między zaufaniem horyzontalnym, współpracą i kulturą proinnowacyjną. Organizacja i kierowanie, 3(152), 11-25.

Lewicka, D. i Krok, K. (2013). The level of trust in innovative enterprises - measurement and analysis. Humanities and Social Sciences, 13|18(XVIII), 20(2), 97-106.

Loon, Hoe, S. (2007). Is interpersonal trust a necessary condition for organizational learning? Journal of Organizational Transformation and Social Change, 4(2), 149-156.

McElroy, M. W. (2002). Social Innovation Capital. Journal of Intellectual Capital, 3(1), 30-39.

Mudyń, K. (2007). W poszukiwaniu prywatnych orientacji ontologicznych. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Mudyń, K. (2008). Orientacja społeczna vs. ekonomiczna a subiektywne aspekty jakości życia. W: R. Derbis (red.), Jakość życia - od elity do wykluczonych (s. 137-153). Częstochowa: Wydawnictwo Akademii im. Jana Długosza.

Nogalski, B., i Dunal, A. (2012a). Zarządzanie poprzez wartości w procesie zmian kulturowych. Studium przypadku przedsiębiorstwa produkcyjnego. Źródło: http://jmf.wzr.pl/ pim/2012_4_2_8.pdf (dostęp: 2.10.2014).

Nogalski, B. i Dunal, A. (2012b). Kultura organizacyjna - przedstawienie koncepcji. W: J. S. Kardas (red.) Przeobrażenia i wsparcie procesów zarządzania ludźmi. Warszawa: Studio EMKA.

Paliszkiewicz, J. (2011). Orientacja na zaufanie w przedsiębiorstwach. Źródło: http://www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2011/082.pdf (dostęp: 18.09.2015).

Paliszkiewicz, J. (2014). Rola zaufania w zarządzaniu przedsiębiorstwami. Źródło: www.ptzp.org.pl/files/konferencje/kzz/artyk_pdf_2014/T1/t1_409.pdf (dostęp: 18.09.2015).

Peters, T. (1992). Liberation management. London: Macmillan London Limited.

Peters, T. (2005). Biznes od nowa! Warszawa: Studio EMKA.

Petersen, D., i Hillkrik, J. (1993). Praca zespołowa. Warszawa: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.

Posner, B. Z., i Schmidt, W. H. (1992). Values Congruence and Differences Between the Interplay of Personal and Organizational Value Systems. Journal of Business Ethics, 12(2),160-174.

Powszechna Encyklopedia Filozofii, Źródło: http://www.ptta.pl/pef/pdf/w/wartosc.pdf (dostęp: 4.09.2015).

Rokeach, M. (1973). The Nature of Human Values. New York: Free Press.

Schein, F. (2004). Organizational Culture and Leadership (3rd ed.). San Francisco: Jossey-Bass.

Sprenger, P. K. (2009). Zaufanie #1. Zaufanie jest lekarstwem na chorobę, która opanowuje świat biznesu. Warszawa: MT Biznes.

Stachowicz-Stanusch, A. (2004). Zarządzanie poprzez wartości. Perspektywa rozwoju współczesnego przedsiębiorstwa. Gliwice: Wydawnictwo Politechniki Śląskiej.

Stachowicz-Stanusch, A. (2007). Potęga wartości. Jak zbudować nieśmiertelną firmę. Gliwice: Wydawnictwo Helion.

Stocki, R., Prokopowicz, P. i Żmuda, G. (2008). Pełna partycypacja w zarządzaniu. Kraków: Oficyna Wolters Kluwer, Kraków.

Szczepański, J. (1975). Elementarne pojęcia socjologii. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Walton, S. i Huey, J. (1994). Sam Walton. Made in America. Warszawa: Wydawnictwo Naukowo-Techniczne.

Wang, R. i Rubenstein-Montano, B. (2003). The value of trust in knowledge sharing in knowledge management: current issues and challenges. PA: IGI Publishing, Hershey.

Wielka Encyklopedia PWN, (2001). Hasło „Wartość”, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Wypych, M. (2012). Warunki skuteczności osób proaktywnych w organizacjach. W: M. Motyka i J. Pawlak (red.), Podmiotowość człowieka w organizacji (s. 79-94), Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Krakowie.

Zbiegień-Maciąg, L. (2005). Kultura w organizacji. Identyfikacja kultur znanych firm. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.

Ziółkowski, M. (1990). Orientacje indywidualne a system społeczny. W: J. Reykowski, K. Skarżyńska i M. Ziółkowski (red.), Orientacje społeczne jako element mentalności (s. 53-75). Poznań: Wydawnictwo NAKOM.

Downloads

Published

2015-12-01

How to Cite

Górniak, L. (2015). Management by Values as a Method of Enabling Employees to Reach Their Full Potential on the Basis of Trust. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Psychologica, 8(1), 95–108. Retrieved from https://studia-psychologica.uken.krakow.pl/article/view/5615

Issue

Section

Articles