Spostrzeganie stylów pełnienia ról babci i dziadka przez wnuczęta

Autor

  • Urszula Oszwa
  • Małgorzata Czelej

DOI:

https://doi.org/10.24917/20845596.11.5

Słowa kluczowe:

transmisja międzypokoleniowa, relacje społeczne, dziadek, babcia, wnuczęta

Abstrakt

Celem badań własnych jest analiza obrazu ról społecznych babci i dziadka w percepcji dzieci w młodszym wieku szkolnym. Poszukiwano odpowiedzi na pytanie badawcze: o występowanie różnic w postrzeganiu przez badane dziewczynki i chłopców roli babci i dziadka (styl zaangażowany, towarzyski, zdystansowany). Zastosowano kwestionariusz ankiety w autorskim opracowaniu. W badaniach uczestniczyło trzydzieścioro dzieci w wieku jedenastu lat, w tym piętnaście dziewczynek i tyle samo chłopców. Wyniki ukazały kilka istotnych statystycznie różnic w postrzeganiu przez wnuków stylów pełnienia ról babci i dziadka. Badani chłopcy inaczej postrzegali więź zaangażowaną i towarzyską z babcią, a inaczej z dziadkiem. U wnucząt obu płci ujawniła się ta sama kolejność rozpoznawanych typów relacji: od zaangażowanego, przez towarzyski, do zdystansowanego. Ponadto obraz babci, jak i dziadka w oczach wnuczek i wnuków był pozytywny.

Bibliografia

Adamski, F. (2002). Rodzina. Wymiar społeczno-kulturowy. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu
Jagiellońskiego.
Bee, H. (2004). Psychologia rozwoju człowieka. Poznań: Wydawnictwo Zysk i Sk-a.
Brągiel, J., Badora, S. (red.) (2005).Formy opieki, wychowania i wsparcia w zreformowanym
systemie opieki społecznej. Opole: Wydawnictwo Uniwersytetu Opolskiego.
Bryniewicz, W., Bulsa, M. (2017) Młodzież wobec starości i starzenia. Hygeia Public Health,
52(3), 203-208.
Brzezińska, A. (2001). Niezbędność dziadków. Charaktery, 5 (52), 27-29.
Brzezińska, A. (2008). Psychologiczne portrety człowieka: praktyczna psychologia rozwojowa.
Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
Cęcelek, G. (2005). Rodzina - jej przemiany oraz zagrożenia i problemy wychowawcze.
Mazowieckie Studium Humanistyczne, 11/12, 239-249.
Chmielnicki,. N. (1978). Dziadkowie, babcie i wnuki, Problemy Rodziny, 1 99
Dyczewski, L. (2003). Rodzina twórcą i przekazicielem kultury. Lublin: Towarzystwo Naukowe
KUL.
Straś-Romanowska, M. (2001). Późna dorosłość. Wiek starzenia się. W: B. Harwas-Napierała,
J. Trempała (red.) Psychologia rozwoju człowieka. T. 2. Charakterystyka
okresów życia człowieka (s. 263-293). Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
(wydanie II ).
Izdebska, J. (2000). Dziecko w rodzinie u progu XXI wieku. Białystok: Trans Humana.
Janicka, I., Liberska H. (red.) (2014).Psychologia rodziny. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe
PWN.
Kornas-Biela, D. (2001). Oblicza ojcostwa. Lublin: Towarzystwo Naukowe KUL.
Korzeniowska, W., Szuścik, U. (2006). Rodzina. Hhistoria i współczesność. Studium monograficzne.
Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls.
Kosior, M. (2007). Kontakty międzypokoleniowe a postrzeganie seniorów przez ludzi
młodych. W: B. Bugajska (red). Życie w starości (s. 247-260). Szczecin: Wydawnictwo
ZAPOL.
Kotlarska-Michalska, A. (2000). Starość w aspekcie socjologicznym. Roczniki Socjologii
Rodziny, 12(1), 147-159.
Krupa, B. (2012). Starość w percepcji młodzieży - perspektywa pedagogiczna. Nowiny
Lekarskie, 81(1), 36-43.
Kryczka, P. (red) (1997). Rodzina w zmieniającym się społeczeństwie. Lublin: Redakcja
Wydawnictw KUL.
Kwak, A. (2005). Rodzina w dobie przemian: małżeństwo i kohabitacja. Warszawa: Wydawnictwo
Akademickie Żak.
Łobocki, M. (2006). Wprowadzenie do metodologii badań pedagogicznych. Kraków: Oficyna
Wydawnicza Impuls.
Majchrzyk-Mikuła, J., Saran, J. (2006). Rodzina i jej wartości w wielokulturowym społeczeństwie
Europy. Ryki: Wyższa Szkoła Umiejętności Pedagogicznych i Zarządzania.
Mead, M. (2000). Kultura i tożsamość. Studium dystansu międzypokoleniowego. Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Przetacznik-Gierowska, M., Tyszkowa, M. (2002). Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Przygoda, A. (2012). Dziadkowie w procesie socjalizacji wnuków. Pedagogika Rodziny,
(4), 41-48.
Rostowska, T. (red.) (2009).Psychologia rodziny. Małżeństwo i rodzina wobec współczesnych
wyzwań. Warszawa: Difin.
Rudnik, A. (2016). Wymiary starości i cechy ludzi starych w percepcji dzieci i młodzieży.
W: M. Halicka, J. Halicki, J. Borowik (red.), Pogranicze. Studia Społeczne. Niepełnosprawność
i starość T. XXVIII, 201-219.
Strelau, J. (2003). Psychologia -podręcznik akademicki. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo
Psychologiczne.
Szacka, B. (2003).Wprowadzenie do socjologii. Warszawa: Oficyna Naukowa.
Szlendak, T. (2011). Socjologia rodziny. Ewolucja, historia, zróżnicowanie. Warszawa:
Wydawnictwo Naukowe PWN.
Trempała, J., Zając-Lamparska, L. (2007). Postawy wobec osób starszych: różnice międzypokoleniowe.
Przegląd Psychologiczny, 50, 4, 447-462.
Wawrzyniak, J. (2011). Opiekuńczo-wychowawcza rola dziadków w rodzinie. Pedagogika
Rodziny, 1(2), 95-103.

Pobrania

Opublikowane

2018-12-01

Jak cytować

Oszwa, U., & Czelej, M. (2018). Spostrzeganie stylów pełnienia ról babci i dziadka przez wnuczęta. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Psychologica, 11, 70–87. https://doi.org/10.24917/20845596.11.5

Numer

Dział

Artykuły