Badanie pilotażowe Kwestionariusza Zasobów Rozwoju

Autor

  • Maciej Pasowicz

Słowa kluczowe:

zasoby, autonomia, przynależność, emocje, kwestionariusz

Abstrakt

W artykule zaprezentowane są wyniki pilotażu nowego narzędzia diagnostycznego. Kwestionariusz Zasobów Rozwoju został opracowany na podstawie Modelu Zasobów Rozwoju - nowej koncepcji teoretycznej opisującej kluczowe psychospołeczne zasoby odpowiedzialne za osobisty rozwój oraz rozkwit (Pasowicz, 2017, w tym tomie). Kwestionariusz składa się z trzech skal: Skali Pozytywnej Autonomii, Skali Pozytywnej Przynależności oraz Skali Pozytywnej Emocjonalności. Narzędzie zostało przetestowane z udziałem grupy 304 osób i przedstawione są jego najważniejsze właściwości psychometryczne. Zaprezentowano także najważniejsze wnioski płynące z pilotażu oraz sugestie co do kierunków rozwoju narzędzia w przyszłości.

Bibliografia

Borucka,A.,& Ostaszewski,K.(2008).Koncepcjaresilience.Kluczowepojęciai wybranezagadnienia. Medycyna Wieku Rozwojowego, 12 (2),587-597.

Brzezińska,A.I.(2005).Jak przebiega rozwój człowieka? In A.I.Brzezińska (Ed.),Portrety psychologiczne człowieka (pp.21-39).Gdańsk:Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.

Brzezińska,A.I., Kaczan,R., Piotrowski,K.,& Rycielski,P.(2008).Uwarunkowania aktywności zawodowej osób z ograniczeniami sprawności:czynniki powodzenia i czynniki ryzyka. Nauka, 4, 77-100.

Charney, D.S. (2004). Psychobiological mechanisms of resilience and vulnerability:implications for successful adaptation to extreme stress. American Journal of Psychiatry, 161,195-216.

Deci, E.L., & Ryan, R. (2008). Self-Determination Theory: A Macrotheory of HumanMotivation, Development, and Health. Canadian Psychology, 49 (3),182-185.DOI: 10.1037/a0012801.

Ekman,P.(1992).An Argumentfor Basic Emotions,Cognition and emotion, 6 (3/4),169-200.

Erikson,E.H.(1998).The Life Cycle Completed.NewYork:WW Norton & Company.

Fredrickson,B.L.(1998).What Good Are Positive Emotions? Review of General Psychology, 2 (3), 300-319. DOI:10.1037/1089-2680.2.3.300.

Fredrickson, B.L. (2001). The role of positive emotions in positive psychology: the broaden-and-build theory of positive emotions. American Psychologist, 56 (3), 218-276.

Fredrickson,B.L.(2003).The Value of Positive Emotions.American Scientist, 91,330-335.

Fredrickson,B.L.(2013).Updated Thinking on Positivity Ratios.American Psychologist. Advance online publication, 1-9.DOI:10.1037/a0033584.

Fredrickson, B.L., & Branigan, Ch. (2005). Positive Emotions Broaden the Scope of Attention and Thought-Action Repertoires. Cognition and Emotion, 19 (3), 313-332.

Fredrickson, B.L., Mancuso, R.A., Branigan, Ch., & Tugade, M.M. (2000). The Undoing Effect of Positive Emotions.Motivation and Emotion, 24 (4),237-258.

Gross,J.J.(1999).EmotionRegulation:Past,Present,Future.Cognition and Emotion, 13 (5),551-573.

Heinrichs,M.,Baumgartner,T.,Kirschbaum,C.,&Ehlert,U.(2003).Social Support and Oxytocin Interact to Suppress Cortisol and Subjective Responses to Psychosocial Stress.Society of Biological Psychiatry.DOI:10.1016/S0006-3223(03)00465-7.

Heszen,I.,&Sęk,H.(2007).Psychologia zdrowia.Warszawa:PWN.

Jarymowicz,M.,&Imbir,K.(2010).Próbataksonomiiludzkichemocji.Przegląd psychologiczny, 53 (4),439-461.

Karaś,D.,Cieciuch,J.,&Keyes,C.L.M.(2014).The Polish adaptation of the Mental Health Continuum-ShortForm(MHC-SF).Personality and Individual Differences, 69, 104-109.

Keyes, C.L.M. (2002). The Mental Health Continuum: From Languishing to Flourishing in Life. Journal of Health and Social Research, 43, 207-222.

Larsen, J.T., McGraw, A.P., & Cacioppo. J.T. (2001). Can people feel happy and sad at the same time? Journal of Personality and Social Psychology, 81, 684-696. DOI: 10.1037//0022-3514.81.4.684.

Luthar,S.,Cicchetti,D.,& Becker,B.(2000).The construct of resilience:critical evaluation and guidelines for future work. Child Development, 71,543-562.

Ogińska-Bulik,N.,&Juczyński,Z.(2008).Skala pomiaru prężności.Nowiny Psychologiczne, 1 (3),39-55.

Ochsner,K.N.,&Gross,J.J.(2010).Thinking makes it so:A social cognitive neuroscience approach to emotion regulation.In K.Vohs, R.Baumeister(Eds.).The Handbook of Self-Regulation.NewYork: The Guilford Press.

Pasowicz, M. (2017). Introduction to the Growth Resources Model. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis. Studia Psychologica, 10, 23-38.

Plutchik, R. (1980). Emotion: A psychoevolutionary synthesis.NewYork:Harper and Row.

Reich.J.W.,Zautra,A.J.,&Davis,M.(2003).Dimensions of Affect Relationships:Models and Their Integrative Implications. Review of General Psychology, 7 (1),56-83.DOI: 10.1037//1089-2680.7.1.66.

Seligman,M.E.P.,& Csikszentmihalyi,M.(2000).Positive Psychology. AnIntroduction. American Psychologist, 55 (1),5-14.DOI:10.1037//0003-066X.55.1.5.

Semmer, N. (2006). Personality, stress and coping. In M. Vollrath (Ed.), Handbook of Personality and Health (pp. 73-113). Chichester: Wiley.

Watson,D.,Wiese,D.,Vaidya,J.,&Tellegen,A.(1999).The Two General Activation Systems of Affect: Structural Findings, Evolutionary Considerations and Psychobiological Evidence. Journal of Personality and Social Psychology, 76 (5), 820-838. DOI: 10.1037/0022-3514.76.5.820.

Opublikowane

2017-12-01

Jak cytować

Pasowicz, M. (2017). Badanie pilotażowe Kwestionariusza Zasobów Rozwoju. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Psychologica, 10(1), 39–60. Pobrano z https://studia-psychologica.uken.krakow.pl/article/view/5639

Numer

Dział

Artykuły