Związki między psychospołecznym dobrostanem a rozwojem korzystnych perspektyw czasowych

Autor

  • Elizabeth Temple

Słowa kluczowe:

perspektywa czasowa, dobrostan, przywiązanie, podstawowe potrzeby psychiczne

Abstrakt

Wyniki licznych badań wskazują, iż niektóre orientacje perspektywy czasowej w odniesieniu do samopoczucia jednostki są bardziej korzystne od innych. Wciąż jednak zbyt mało wiadomo na temat czynników wpływających na rozwój tych korzystnych perspektyw czasowych W dwóch przeprowadzonych przez autorkę artykułu badaniach poświęcono uwagę temu zagadnieniu. W badaniu nr 1 (N= 218; M = 29.8 lat, SD = 11.45) zidentyfikowano pozytywną przeszłość (PP) ZTPI jako korzystną perspektywę czasową oraz przeszłość negatywną (PN) jako szkodliwą perspektywę czasową. W badaniu nr 2 zastosowano model równań strukturalnych (N= 443; M = 31.2 lat, SD = 13.0), aby opracować dwa modele związków między wzorcem przywiązania, zaspokojeniem podstawowych potrzeb psychologicznych oraz odpowiednio PP i PN. O ile wzorce przywiązania typu niepokoju oraz unikania wykazały związek zarówno z PP jak i z PN, o tyle trzy podstawowe potrzeby psychologiczne okazały się powiązane w zróżnicowany sposób. Wnioski z przeprowadzonych badań potwierdzają istotne znaczenie stylu opieki we wczesnym dzieciństwie na późniejszy rozwój korzystnych perspektyw czasowych.

Bibliografia

Ainsworth, M. D. S., & Bowlby, J. (1991). An ethological approach to personality development. American Psychologist, 46(4), 333-341.

Bartholomew, K. (1990). Avoidance of intimacy: an attachment perspective. Journal of Social and Personal Relationships, 7(2), 147-178.

Boniwell, I., Osin, E., Linley, P. A., & Ivanchenko, G. V. (2010). A question of balance: Time perspective and well-being in British and Russian sample. The Journal of Positive Psychology, 5(1), 24-40.

Boniwell, I., & Zimbardo, P. G. (2004). Balancing time perspective in pursuit of optimal functioning. In P. A. Linley & S. Joseph (Eds.), Positive psychology in practice (pp. 165-178). New Jersey: Wiley.

Boyd, J. N., & Zimbardo, P. G. (2005). Time perspective, health, and risk taking. In A. Strathman & J. Joireman (Eds.), Understanding behaviour in the context of time: Theory, research, and application (pp. 85-107). London: Lawrence Erlbaum.

Deci, E., & Ryan, R. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the selfdetermination of behaviour. Psychological Inquiry, 11(4), 227-268.

Drake, L., Duncan, E., Sutherland, F., Abernathy, C., & Henry, C. (2008). Time perspective and correlates of wellbeing. Time & Society, 17(1), 47-61.

Fraley, R. C., Waller, N. G., & Brennan, K. A. (2000). An item response theory analysis of selfreport measures of adult attachment. Journal of Personality and Social Psychology, 78, 350-365.

Gagne, M. (2003). The role of autonomy support and autonomy orientation in prosocial behaviour engagement. Motivation and Emotion, 27, 199-223.

Laghi, F., D’Alessio, M., Pallini, S., & Baiocco, R. (2009). Attachment representations and time perspective in adolescence. Social Indicators Research, 90, 181-194.

La Guardia, J. G., Ryan, R. M., Couchman, C. E., & Deci, E. L. (2000). Within-person variation in security of attachment: A Self-Determination Theory perspective on attachment, need fulfilment, and well-being. Journal of Personality and Social Psychology, 79(3), 367-384.

McHorney, C. A., Ware, J. E, Rogers, W., Raczek, A. E., Lu, J. F. R. (1992). The validity and relative precision of MOS short and long form health status scales and Dartmouth COOP charts: Results from the medical outcomes study. Medical Care, 30(5), 253-265.

Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Self-determination theory and the facilitation of intrinsic motivation, social development, and well-being. American Psychologist, 55, 68-78.

Ryan, R. M., Huta, V., & Deci, E. L. (2008). Living well: a self-determination theory perspective on eudaimonia. Journal of Happiness Studies, 9(1), 139-170.

Seligman, M. E., & Csikszentmihalyi, M. (2000). Positive psychology: An introduction. American Psychologist, 55(1), 5-14.

Stolarski, M., Bitner, J. & Zimbardo, P. G. (2011). Time perspective, emotional intelligence and discounting of delayed awards. Time & Society, 20(3), 346-363.

Temple, E. C., & Emmett, S. (2013). Promoting the development of children’s emotional and social wellbeing in early childhood settings: How can we enhance the capability of educators to fulfil role expectations? Australasian Journal of Early Childhood, 38(1), 66-72.

Van Beek, W., Kerkhof, A., & Beekman, A. (2011). Time perspective, personality and psychopathology: Zimbardo’s Time Perspective Inventory in psychiatry. Time & Society, 20(3), 364-374.

Van den Broeck, A., Vansteenkiste, M., De Witte, H., & Lens, W. (2008). Explaining the relationships between job characteristics, burnout, and engagement: The role of basic psychological need satisfaction. Work and Stress, 22(3), 277-294.

Ware Jr., J. E., Manning Jr., W. G., Duan, N., Wells, K. B., & Newhouse, J. P. (1984). Health status and the use of outpatient mental health services. American Psychologist, 39, 1090-1100.

Zhang, J. W., Howell, R. T., & Stolarski, M. (2012). Comparing three methods to measure a balanced time perspective: The relationship between a balanced time perspective and subjective well-being. Journal of Happiness Studies. doi : 10.1007/s10902-012-9322-x.

Zimbardo, P. G., & Boyd, J. N. (1999). Putting time in perspective: A valid, reliable individualdifferences metric. Journal of Personality and Social Psychology, 77, 1271-1288.

Zimbardo, P. G., & Boyd, J. N. (2008). The Time Paradox: The New Psychology of Time. London: Rider Books.

Opublikowane

2013-12-01

Jak cytować

Temple, E. (2013). Związki między psychospołecznym dobrostanem a rozwojem korzystnych perspektyw czasowych. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Psychologica, 6(1), 72–87. Pobrano z https://studia-psychologica.uken.krakow.pl/article/view/5591

Numer

Dział

Artykuły