Konsekwencje ewaluatywne opisywania ludzi przy pomocy określeń zawierających negację

Autor

  • K. Swół

Słowa kluczowe:

negacja, model schemat-plus-znak, model fuzji, określenia dwubiegunowe komplementarne, określenia dwubiegunowe antonimiczne

Abstrakt

Celem zaprezentowanych w niniejszej pracy badań eksperymentalnych, było sprawdzenie, w jaki sposób przetwarzane są komunikaty w postaci negacji dotyczące opisu cech ludzi. Badania te miały na celu zweryfikowanie słuszności założeń dwóch teoretycznych modeli - modelu schemat-plus-znak, oraz modelu fuzji, próbując tym samym przedstawić i wyjaśnić mechanizm przetwarzania zanegowanych komunikatów. Głównym obszarem zainteresowania było przetwarzanie negacji z użyciem określeń dwubiegunowych komplementarnych lub antonimicznych. Zaprojektowane zostały dwa eksperymenty, polegające na prezentacji badanym różnych form opisów hipotetycznej osoby, skonstruowanych w oparciu o wyżej wymienione rodzaje określeń. Eksperyment przebiegał w schemacie badań grupowych. Zastosowano dwa rodzaje pomiaru - ocenę natychmiastową i ocenę odroczoną. Artykuł ten kończy analiza statystyczna uzyskanych wyników i próba ich interpretacji na gruncie teorii z zakresu kodowania negacji.

Bibliografia

Clark, H. H. & Chase, W. G. (1972). On the process of comparing sentences against pictures. Cognitive Psychology, 3, 472-517.

Depińska, A. (2009). Przetwarzanie negacji zastosowanej w jednobiegunowych opisach cech ludzi. Niepublikowana praca magisterska, Kraków.

Johnson-Laird, P. (1983). Mental Models: Toward a Cognitive Science of Lang, Inference and Consciousness. Harvard University Press.

Just, M. A. & Carpenter, P. A. (1976). Eye fixations and cognitive processes. Cognitive Psychology, 8, 441-480.

Kaup, B. & Zwaan, R. A. (2003). Effects of negation and situational presence on the accessibility of text information. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 29, 439-446.

Kaup, B., Yaxley, R. H., Madden, C. J., Zwaan, R. A. & Lüdtke, J. (2007). Experiential Simulation of Negated Text Information. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 60, 976-990.

Kintsch, W. & van Dijk, T. A. (1978). Toward a model of text comprehension and production. Psychological Review, 85(5), 363-394.

Maciuszek, J. (2006). Negacja w języku i komunikacji. O przetwarzaniu negacji w kontekście opisu cech ludzi. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Mayo, R., Schul, Y. I. & Burnstein, E. (2004). „I’m not guilty” vs „I am innocent”: Successful negation may depend on the schema used for its encoding. Journal of Experimental Social Psychology, 40, 433-449.

MacDonald, M. C. & Just, M. A. (1989). Changes in activation levels with negation. Journal of Experimental Psychology, 15, 633-642.

Słonina, J. (2010). Negacja w funkcji stwierdzania nieobecności. Pamięciowe skutki pomijania i negowania informacji. Niepublikowana praca magisterska, Kraków.

Zwaan, R. A. & Radvansky, G. A. (1998). Situation models in lang comprehension and memory. Psychological Bulletin, 123(2), 162-185.

Opublikowane

2012-12-01

Jak cytować

Swół, K. (2012). Konsekwencje ewaluatywne opisywania ludzi przy pomocy określeń zawierających negację. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Psychologica, 5(1), 128–141. Pobrano z https://studia-psychologica.uken.krakow.pl/article/view/5585

Numer

Dział

Artykuły