Program rehabilitacji realizowany w celu zwiększenia efektywności czytania u dorosłych z uszkodzeniem wzroku

Autor

  • K. Růžičková
  • P. Bendová
  • I. Růžička

Słowa kluczowe:

uszkodzenie wzroku, rehabilitacja wzroku, program treningu wzroku, umiejętności czytania, efektywność czytania, dorośli z uszkodzeniem wzroku

Abstrakt

Celem prezentowanych badań było potwierdzenie skuteczności oraz trafności treściowej eksperymentalnego programu rehabilitacyjnego, który zastosowano w celu usprawnienia efektywności czytania - Reading Performance Vision Rehabilitation Programme (Efektywność Czytania - Program Rehabilitacji Wzrokowej (w skrócie RPVRP)). Program został przetestowany w grupie dorosłych osób z uszkodzeniem wzroku w stopniu znacznym i głębokim w Republice Czeskiej.W celu oceny stopnia poprawy umiejętności czytania zastosowano eksperymentalne metody służące do oceny: tempa czytania, liczby błędów oraz umiejętności wykorzystania uzyskanych informacji (badanie wstępne, posttest nr 1, posttest nr 2).Uzyskane wyniki potwierdzają, że program eksperymentalny Reading Performance Vision Rehabilitation Programme znacznie wpłynął na skuteczność wykorzystania możliwości wzroku i zwiększył efektywność czytania u badanych osób.

Bibliografia

Balatka, J., Růžička, I., Vondruška, V., Růžičková, K. & Jílek, M. (2004). Nevidomí a windsurfing? Medicina Sportiva Bohemica et Slovaca, 13(3), 1210-5481.

Corn, A. L. (Ed.). (2010) Foundations of Low Vision: Clinical and Functional Perspectives. AFB Press.

Dickinson, Ch. (2002). Low vision: principles and practice. Oxford: Butterworth-Heinemann.

Hendl, J. (1997). Úvod do kvalitativního výzkumu. Praha: Karolinum.

Jesenský, J. (Ed.). (2003) Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové: Gaudeamus.

Křivohlavý, J. (2002). Psychologie nemoci. Praha: Grada.

Lueck, A. H. (2004) Functional vision: a practitioner’s guide to evaluation and intervention. New York: American foundation for the blind.

Ludíková, L. (2003). Integrace žáků se zrakovým postižením. In M. Valenta (Ed.), Přehled speciální pedagogiky a školská integrace. Olomouc: UP.

Moravcová, D. (2004). Zraková terapie slabozrakých a pacientů s nízkým vizem. Praha: Triton.

Pavlíčková, N. & Vorlíčková, H. (2002). Zkušenosti s předpisem optických pomůcek u zrakově postižených. In J. Jesenský (Ed.), Edukace a rehabilitace zrakově postižených na prahu nového milénia. Hradec Králové: Gaudeamus.

Růžička, I. & Růžičková, K. (2009). Tělo, pohyb, zdraví a prožitek moderního člověka. Sborník 16. mezinárodní interdisciplinární konference Optimální působení tělesné zátěže a výživy (7.10.2009). Hradec Králové: Gaudeamus.

Růžičková, K. (2006). Reedukace a speciální pedagogika v rehabilitaci. Odborný seminář Rehabilitace - teorie a skutečnost. Praha: Institut postgraduálního vzdělávání ve zdravotnictví.

Skalická, M. (2007). Specifické potřeby seniorů s postižením zraku v pozdějším věku. VII. Mezinárodní konference k problematice osob se speciálními potřebami. Olomouc: UP.

Vágnerová, M. (1995). Oftalmopsychologie dětského věku. Praha: Karolinum.

Vision Impairment and Vision Rehabilitation (The Lighthouse Handbook), Vol. 1, 2. New York: Oxford University Press.

Vítková, M. et al. (1999). Možnosti reedukace zraku při kombinovaném postižení. Brno: Paido.

Opublikowane

2012-12-01

Jak cytować

Růžičková, K., Bendová, P., & Růžička, I. (2012). Program rehabilitacji realizowany w celu zwiększenia efektywności czytania u dorosłych z uszkodzeniem wzroku. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Psychologica, 5(1), 18–27. Pobrano z https://studia-psychologica.uken.krakow.pl/article/view/5576

Numer

Dział

Artykuły