Porównawcze badania odporności psychicznej w rodzinach dzieci głuchych

Autor

  • L. Shenglin
  • M. Potměšil

Słowa kluczowe:

badania porównawcze, odporność psychiczna rodziny, dzieci głuche, Chiny, Czechy

Abstrakt

Prezentowanych badaniach dokonano porównania stopnia adaptacji do głuchoty dziecka u rodzin w Chinach i w Republice Czeskiej. W badania uczestniczyło 160 rodzin z dziećmi głuchymi; 107 z Chin, 53 z Republiki Czeskiej. Wyniki wykazały, że (1) obydwie grupy rodzin przejawiały odporność psychiczną w obliczu ryzyka głuchoty dziecięcej poprzez jej zaakceptowanie, normalne funkcjo-nowa nie rodziny oraz oczekiwanie pomyślnej przyszłości dzieci;(2) rodziny chińskie i czeskie nie wykazały znaczących różnic w ogólnym wyniku pozytywnej adaptacji, zaobserwowano wyraźne różnice w zakresie wzorca adaptacyjnego; (3) rodziny chińskie były bardziej dotknięte głuchotą dziecka niż czeskie z powodu braku odpowiedniego wsparcia socjalnego, ale spójne związki rodzinne i bardziej pozytywne zmiany w przekonaniach rodzinnych, takie jak optymizm, altruizm i tolerancja w stosunku do zmian, mogą częściowo przezwyciężać niekorzystny wpływ spowodowany głuchotą dziecięcą.

Bibliografia

Barnett, D., Clements, M., Kaplan-Estrin, M. & Fialka, J. (2003). Building new dreams: Supporting parents’ adaptation to their child with special needs. Infants and Young Children, 16(3), 184-200.

Grant, G., Ramcharan, P. & Flynn, M. (2007). Resilience in families with children and adult members with intellectual disabilities: Tracing elements of a psycho-social model. Journal of Applied Research in Intellectual Disabilities, 20, 563-575.

Hall, D. M. B. & Hill, P. D. (1996). The child with a disability (2nd ed.). London: Blackwell Science Ltd.

Haan, L. D., Hawley, D. R. & Deal, J. E. (2002). Operationalizing family resilience: A methodological strategy. The American Journal of Family Therapy, 30, 275-291.

Heru, A. M. (2006). Understanding families: From criticalness to resilience. Medicine and health Rhode Island, 89(5), 178-181.

Hintermair, M. (2000b). Children who are hearing impaired with additional disabilities and related aspects of parental stress. Exceptional children, 66(3), 327-332.

Jackson, C. W., Turnbull, A. (2004). Impact of deafness on family life: a review of the literature. Topics in early childhood special education, 24(1), 15-29.

Ju, Y. & Chu, Y. (1996). Understanding China: Centre stage of the fourth power. New York: State University of New York.

King, G. A., Brown, E. G. & Smith, L. K. (2003). Resilience: Learning from people with disabilities and the turning points in their lives. Westport: Greenwood Publishing Group, Inc.

King, G. A., Zwaigenbaum, L., King, S., Baxter, D., Rosenbaum, P. & Bates, A. (2005). A qualitative investigation of changes in the belief systems of families of children with autism or down syndrome. Child: care, health & development, 32(3), 353-369.

Luther, S. S. (2003). Resilience and vulnerability: adaptation in the context of childhood adversities. Cambridge: Cambridge University Press.

Masten, A. S. (1994). Resilience in individual development: Successful adaptation despite risk and adversity. In M. C. Wang & E. W. Gordon (Eds.), Educational resilience in inner-city America: challenges and prospects (pp. 3-26). New Jersey: Lawrence Erlbaum Associates, Inc.

Ministry of Labour and Social Affairs. (2010). State social support benefits. Retrieved from: http://www.mpsv.cz/en/1612#sspb.

Patterson, J. M. (2002). Integrating family resilience and family stress theory. Journal of marriage and family, 64, 349-360.Švarcova, N. & Švarc, P. (2009). The financial impact of government policies on families with children in the Czech Republic, Hungary, Poland, and Slovakia. AUCO (Acta Universitatis Carolinae Oeconomica). Czech economic review, 3, 48-68.

United Nations Development Programme (2009). Human development report 2009. http://www.undp.org/publications/annualreport2009/report.shtml.

Walsh, F. (2002). A family resilience framework: Innovative practice applications. Family relations, 51(2), 130-137.

World Health Organization. (2001). International classification of functioning, disability and health: ICF. Geneva: WHO Press.

Xu A. Q. (2007). Chinese family strengths and resiliency. Marriage & Family Review, 41(1-2), 143-164.

Opublikowane

2012-12-01

Jak cytować

Shenglin, L., & Potměšil, M. (2012). Porównawcze badania odporności psychicznej w rodzinach dzieci głuchych. Annales Universitatis Paedagogicae Cracoviensis Studia Psychologica, 5(1), 28–43. Pobrano z https://studia-psychologica.uken.krakow.pl/article/view/5577

Numer

Dział

Artykuły